Vrakpanten økes med 67 prosent ut oktober

Ut oktober kan du få 1000 kroner ekstra i vrakpant.

Gjenvinning av biler

I 2010 ble det samlet inn rundt 99 000 biler, det vil si omtrent 1900 per uke. Gjenvinningsbransjen håper på mer i år.

Nå får du 1000 kroner ekstra i innleveringsbonus for bilen din, oppå den ordinære vrakpanten på 1500 kroner.

Målsettingen med innleveringsbonusen, er å samle inn minst 5000 flere biler i kampanjeperioden som varer ut oktober.

Kampanjen er et samarbeid mellom Autoretur, Bilgjenvinning AS og Norsk Gjenvinning Metall AS.

Kampanjen retter seg mot biler av 1991-modell eller eldre.

Det finnes godkjente mottak for bilvrak over hele landet - se www.autoretur.no.

Bilopphugging gir materialer til blant annet armaturer, kabler, arbeidsstativer, kontormøbler, binderser, bestikk, deler til oppvaskmaskiner og autovern.

Kilder: Norsk Gjenvinning og Autoretur

Noen gråter over panseret før deres gamle følgesvenn presses og fraktes vekk. Samtidig puster miljøet lettet ut. Nå får du 1000 kroner ekstra i vrakpant for bilen din.

Har du en bil som utstøter merkelige lyder og er blitt sen i bevegelsene? Som harker ut svartere eksos enn andre biler, ruster og trenger mye bensin? Eller som rett og slett bare er blitt stående der den stoppet sist? Da bør du vurdere å slå til nå og få 1000 kroner ekstra i tillegg til ordinær vrakpant – selv om det kan gjøre vondt.

– Mange synes det er tungt å gå til skrittet å vrake bilen. Noen gråter over panseret – det blir som å ta farvel med en trofast venn man har delt mange opplevelser med, forteller Jan Fredrik Bergman i Norsk Gjenvinning Metall AS.

Fra låven til ”høggern”

Den økte innleveringsbonusen gjelder for biler fra 1991 eller tidligere, altså biler som er mer enn 20 år gamle. – Målet er å få levert inn flest mulig miljøforurensende og usikre vrak, sier Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Gjenvinningsbransjen opplever at en ekstra utbetaling i tillegg til den ordinære vrakpanten, sammen med fokus på fordelene med gjenvinning, har effekt:

Tallene fra første kvartal 2011 viser en klar oppgang i antall vrakede biler, fra 31 456 i 2010, til 35 136 i 2011. Det vil si en økning på 3680 biler, eller 11,7 prosent.

– Vi håper dette fortsetter og gjør at mange tar den gamle bilen ned fra låven eller ut av skogen og leverer den inn til oss for forsvarlig håndtering, sier Bergman.

Ved utgangen av 2010 var det registrert 2,7 millioner biler i Norge, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I fjor ble omtrent 99 000 biler levert inn til vraking, og bransjen regner med det blir flere i år.

Når bilens siste mil er tilbakelagt skal den leveres til et mottak som er godkjent for miljøsanering av bil. Der blir den plukket fra hverandre.

– Vi sorterer blant annet ut drivstoff, batteri, vindusspylevæske, dekk, olje og klipper av katalysatoren. Deretter blir bilen presset og fraktet til nærmeste fragmenteringsanlegg, forteller Bergman.

Fra bil til hengekøye

Ved fragmenteringsanlegget blir bilen slått i stykker og sortert i flere kvaliteter. Store deler av stålet ender som armeringsjern, noe vi finner i de fleste nybygg. Inntil 85 prosent av bilen blir gjenvunnet, men som regel ender nær en firedel som avfall.

– Avfallet blir i stor grad energigjenvunnet, men vi skulle gjerne hatt materialgjenvinning også for denne delen. Heldigvis går verden fremover på dette området, så vi regner med at en stadig større andel kan materialgjenvinnes, sier Bergman.

Andresen i Autoretur forteller at mye av det fragmenterte og sorterte materialet sendes ut av landet.

– Nær sagt hele verden er mottaksplass for restmaterialet, alt etter hva de ulike delene skal benyttes til. Det brukes i alt fra autovern til hengekøyer. Norsk bilopphugging er dermed en del av et globalt miljøtiltak, sier han.

Hva skjer med det gamle vrkaket? Se film.