Krever strakstiltak for gods på bane

- Skal vi ha godstrafikken på jernbane i framtida må det handles nå, mener Jernbanealliansen. 

Situasjonen for godstrafikken på jernbanen er svært alvorlig, melder Jernbanealliansen i en pressemelding.

Alliansen mener at hvis målsettingen om dobling av gods på bane innen 2020 stå til troende, kreves det strakstiltak som sikrer driften nå og en langsiktig satsing som gir aktørene forutsigbarhet. Hvis ikke vil vi få tusenvis av nye trailere på norske veier, med de utfordringer dette skaper både for trafikksikkerhet og miljøet.

- Situasjonen nå er svært kritisk. Fra hele jernbanesektoren kommer det nå alarmerende signaler om at det ikke er mulig å drive godstrafikk på jernbane innenfor dagens rammebetingelser. Dette er ikke rasling med sablene, men svært alvorlige advarsler. Uten konkrete tiltak som kan bedre forholdene raskt, står Norge i fare for å utradere jernbanen som godstransportør, sier Gunnar Larsen, styreleder i Jernbanealliansen.

Jernbanealliansen utfordrer derfor ansvarlige politikere i Regjering og på Stortinget til å ta dagens situasjon på alvor.

- Det første de bør gjøre når Stortinget åpner til uken, er å sette seg ned å finne frem til konkrete tiltak for å redde godstransporten på jernbanen, mener Larsen.

I Nasjonal Transportplan er det en målsetting om å doble godstrafikken på jernbane innen 2020. Fra EU kommer det klare signaler om at den nye hviteboken innebærer en kraftig dreining av godstrafikk fra vei til jernbane. Dette er et av Europas viktigste miljøtiltak, og Norge har både applaudert og forpliktet seg til de samme målene. Samtidig ser vi at norske jernbaneselskaper taper kunder og godstrafikk fordi rammebetingelsene for forsvarlig drift ikke er tilstede og fordi infrastrukturen rundt jernbanen ikke holder mål.

Jernbanealliansen mener at følgende momenter vil være sentrale for å bedre situasjonen, slik at målet om mer gods fra vei til bane blir en realitet.

1. Økt forutsigbarhet/punktlighet er en forutsetning. Uten at kundene vet at varene kommer fram til avtalt tid, vil jernbanen tape konkurransen om godstransporten. Hva kan gjøres for å øke framføringsevnen både på skinnene, terminalene og den øvrige infrastrukturen bedres betraktelig?

2. Kompensasjon for tap: Staten er gjennom Jernbaneverket ansvarlig for både drift og vedlikehold av infrastrukturen, de legger ruteplanene, de styrer togtrafikken og de stiller krav til trafikantene. Det betyr også at det er staten gjennom Jernbaneverket som må ta ansvaret for alle forsinkelser i togtrafikken som skyldes svikt i infrastrukturen og i planforutsetningene. Derfor må også Jernbaneverket rydde opp i uforskyldte kostnader og markedssvikt som uforskyldt blir påført godstransportørene. En kompensasjon for tapt fortjeneste ved forsinkelser, vil både kunne bedre økonomien for selskapene på kort sikt, og lysten til å sende gods via jernbanen. På lenger sikt vil det også bidra til å øke jernbaneinvesteringene og gjennom dette bedre punktligheten og forutsigbarheten på godstransporten.

3. Miljøpremiering/avgiftsreduksjon for gods som sendes via tog i stedet for på veiene, eller en annen form for statlig kjøp av ulønnsomme tjenester, som ikke virker konkurransevridende mellom de ulike transportselskapene.

4. Alnabruterminalen i Oslo er selve navet i godstrafikken i Norge og må prioriteres slik at ferdigstillelse fremskyndes.

5. Nytt grensesnitt mellom infrastruktur og godsleverandører, for eksempel ved at staten ved Jernbaneverket overtar alle godsterminalene og kostnadene ved disse.