Rambøll skal detaljplanlegge signalanlegget på Follobanen

Rambøll Norge skal detaljprosjektere signalanlegget for de nye dobbeltsporet Oslo-Ski.

Prosjektering av Follobanens signalanlegg faller midt i blinken for Rambølls Rail avdeling, opprettet i juli 2011 etter fusjonen med Rail X. Et mannskap på rundt 37 personer skal sørge for at det nye dobbeltsporet Oslo-Ski får et signalanlegg tilpasset en moderne jernbane. Kontrakten med Jernbaneverket ble signert onsdag 28. september.

- Rent strategisk er denne kontrakten den viktigste vi har signert i 2011. Det er viktig for Rambøll å få oppdrag innen jernbaneutbygging, en sektor som vil få mye å gjøre i årene som kommer, sier Morten Engh, regiondirektør i Rambøll.

Oppgaven er å detaljplanlegge signalanlegget for Norges største jernbaneprosjekt. Spesielt utfordrende blir koblingen til Oslo S, der Follobanens moderne signalanlegg skal tilpasses et eldre anlegg i et trangt område som er jernbanetrafikkens hjerte.

Fornøyd med ekstern hjelp

For Anne Kathrine Kalager, prosjektsjef på Follobanen, er det viktig at private aktører kommer seg inn i og utvikler et jernbanefag som Jernbaneverket tradisjonelt sett har holdt i eget hus.

- Signalressurser er ikke noe vi har overflod av, så det er viktig at vi får et leverandørmarked som kan tilby denne type tjenester og påta seg store oppdrag. Prosjektering av signalanlegg har vi stort sett gjort selv med hjelp fra innleide ressurser, sier Kalager.

Prosjektsjefen mener at utviking av leverandørmarked er viktig også for å sikre best kvalitet. – Vi trenger flere og større miljøer som følger med på den teknologiske utviklingen og utfordrer hverandre, sier Kalager.

Hektiske uker i vente

Arbeidet som ligger foran Rambøll og prosjektledelsen på tunnelen er stort. Fram til jul i år skal begge gruppene jobbe intenst med å strukturere jobben for å få mest effektivt resultat.

- Først og fremst skal vi avgrense oppgaven ved å definere hva slags signalanlegg vi trenger. Deretter skal vi utvikle konseptet ut i fra forutsetningene vi har, og finne riktig grensesnitt eller arbeidsmodell, kommenterer Truls Andersen, prosjekteringsleder for jernbaneteknikk.

Rambøll er også klar for å sette i gang.

- Follobanen er et spennende prosjekt som vil by på diverse utfordringer. Vi skal forholde oss til konvensjonell teknologi som trolig skal bygges om når neste generasjon signalanlegg kommer, sier Frode Mo, avdelingsleder for avdelingen Rail.