Vil slå sammen bompengeselskaper

- Et bompengeselskap må være nok. Hver eneste bompengekrone må gå til vei. Noe annet er ikke akseptabelt, sier Per Steinar Jensen, regiondirektør i NHO Buskerud.

- Jeg kan ikke fatte hvorfor det med dagens teknologi skal være nødvendige med et tyvetalls selskaper for å kreve inn bompengene. Et selskap må være mer enn nok. Dette er faktisk de veifarendes penger, og de skal forvaltes med ærefrykt. Ikke butikk Statens vegvesen har gransket bompengeselskapenes bruk av bilistenes penger og har avdekket uakseptabel pengebruk. Dette reagerer Jensen sterkt på: - Det må ikke være slik at det å drive bompengeselskaper skal være en butikk i seg selv, med stor avkastning. De som sitter med ansvaret her må ha som ansvar og mål at mest mulig skal tilbake til veien, sier Jensen. Han mener at staten må sørge for at innkrevingen av bompenger skjer så effektivt som overhode mulig. Omstrukturer Han foreslår at Samferdselsministeren setter betydelig fortgang i å omstrukturere bompengeselskapene for å få en rasjonell innkreving av bompenger. - Det er meningløst at autopass skal føre til økte administrasjonskostnader, det skulle jo vært motsatt. Hvis vi hadde hatt et selskap kunne det også etableres abonnentsordninger som gav lik rabatt i alle bomringer, sier Jensen. Motvillig Norske veier finansieres i stadig større grad av bompenger fra bilistene, noe som næringslivet motvillig har gått med på: - Dette skjer fordi Staten bevilger for lite penger til vei i dette landet. Bompenger oppleves av mange som en ekstra skatt som skulle vært unødvendig. Men enkelte veistrekninger vil påføre næringslivet og samfunnet meningsløse omkostninger i lang tid fremover, hvis ikke bompengefinansiering blir tatt i bruk. Dessverre.