Stor økning i internettsalget

Norske bedrifters salg over internett øker kraftig. I 2003 var det samlede salget via internett blant bedrifter med minst ti ansatte cirka 40 milliarder kroner. I 1999 utgjorde Internettomsetningen cirka 9 milliarder, melder Statistisk Sentralbyrå.

Det er ikke uvanlig å dele internett-omsetningen i selskap i to område; bedrift-til-bedrift og bedrift-til-forbruker. Undersøkelsen viser at internettsalg fra bedrift-til-bedrift er langt viktigere enn salg fra bedrift-til-forbruker. I 2003 kom størstedelen av internett-omsetningen, 76 prosent, fra andre bedrifter. Private forbrukere og Andre utgjør henholdsvis 21 og 3 prosent av samlet omsetning. I 2003 ble mesteparten av internettomsetningen skapt i hjemmemarkedet. 90 prosent av Internett-omsetningen kom fra Norge, mens eksport utgjorde i alt 10 prosent. Nesten all eksport gikk til samleområdet EU/EFTA/EØS.