Støtter Willochs markautspill

Boligprodusentenes forening har i likhet med Kåre Willoch etterlyst boligutbygging i Oslomarka. – I pressområdene i og rundt Oslo må tempoet skrus opp, og marka bør være en mulighet, sier administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentene.

I helga gikk Kåre Willoch ut i nettavisen E24.no med forslag om å bygge  boliger i Oslomarka. Boligprodusentenes forening savner også politikere som våger å se på mulighetene for å bygge ut i marka.

– Det viktigste er at Oslo kommune legger ut større områder for boligutbygging, og jeg synes det er synd at marka, med sine tilfeldig satte grenser, ikke blir vurdert. Det er ikke store justeringer som trengs før man får ganske mange boliger, sier Per Jæger.

For selv om utbyggingstempoet er bra i store deler av landet, er det fortsatt utfordringer i horisonten – spesielt i hovedstadsområdet.

– Skal vi holde tritt med befolkningsutviklingen og boligsaneringen i Oslo-området, trenger vi politikere som lager robuste reguleringsplaner som raskt kan omsettes til boliger. Dessuten trenger vi en bransje som produserer riktige og gode nok boliger, sier Jæger.

Infrastruktur
Utbyggingsprognoser som Boligprodusentene og Prognosesenteret la fram så sent som i mai, er allerede kraftig oppjustert på bakgrunn av nye befolkningsberegninger fra Statistisk sentralbyrå. Den gangen mente boligprodusentene at behovet i Oslo – med et middels anslag – ville være 5 700 nye boliger årlig frem mot 2020. I september hadde tallet gjort et byks til rett i overkant av 7 000 – altså 1 300 flere enn hva som var anslaget bare noen få måneder i forveien.

– Byrådet i Oslo har riktignok sagt at de har 20 000 boliger klare for utbygging, men blant disse boligene finnes det trolig flere som ikke er realiserbare fordi vi ikke får oppfylt flere rekkefølgebestemmelser i forhold til gjeldende reguleringsplaner. Infrastruktur i form av veier og t-banelinjer må være på plass før bygging kan settes i gang, sier Per Jæger.

Ny t-banetunnel
Han løfter frem to samferdselstiltak som må prioriteres med statlige midler dersom man skal løse boligutfordringene i hovedstadsområdet.

– Alle kan ikke bo i sentrum, og skal folk bosette seg et stykke unna arbeidsstedene sine, må også kollektivtilbudet utbedres. Det bør bygges t-banelinje til Fornebu, samtidig som behovet for en ekstra t-banetunnel under Oslo sentrum er skrikende. I dag går all t-banetrafikk gjennom byen i ett løp, og kapasiteten er allerede sprengt, sier Jæger.