Øk trykket ytterligere

Nylig ble jeg nødt til å sitte på bussen fra Vest- til Østlandet i sju timer. Dermed fikk jeg god tid til å tenke gjennom både store mindre forhold her i livet.

Undersøkelser viser at det er få ting nordmenn er så opptatt av som samferdsel – det gjelder selvsagt også i stor grad for undertegnede. Og vi er veldig flinke til å si fra om hvor misfornøyde vi er med veiene våre. Vi har også veldig mye å være misfornøyde med når det gjelder vei og ikke minst bane i dette landet.

Men mye har jammen blitt vesentlig mye bedre de senere årene også. På strekningen fra Sogndal til Oslo (strekningen jeg tilbakela i bussen) har det skjedd veldig mye. Turen gjennom Lærdal, som tidligere var både langdryg og til dels ubehaglig, går nå unna på et blunk. Nå er man i gang med å utbedre E16 videre over Filefjell. Veien over Hemsedal skal gjøres bedre for vintertrafikken, og i Hallingdal er både store og små forbedringer på gang. Ikke minst vil den nye strekningen mellom Sokna og Ørgenvika, hvor anleggsarbeidene nå så smått er startet, spare bilistene for rundt 20 minutter.

Lignende prosjekter finnes mange steder i dette landet. Der er derfor også mye positivt å ta tak i, selv om vi som oftest hører om hvor dårlig det står til.

Trykket innen anlegg er heldigvis begynt å komme tilbake. Nå er det viktig at Kleppa og co får gjennomslag i Regjeringen til å øke trykket ytterligere. For selv om vi er på riktig vei, er det selvsagt nærmest uendelig av prosjekter å ta tak i – dette gjelder både innen nye prosjekter og ikke minst i å ta vare på eksisterende veier, jernbanestrekninger og flyplasser.

Vi står nå like foran fremleggelsen av Statsbudsjettet for 2012. Vi både håper og forventer at samferdsel blir løftet frem, og får en så stor del av kaka som sektoren fortjener. Skal Stoltenberg-regjeringen klare å oppfylle målene i Nasjonal transportplan, er bevilgningene nødt til å øke. Vi håper vi ikke blir skuffet.