Ny forskrift skal sikre leveringskvaliteten på strøm

NVE har vedtatt en ny forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet som skal tre i kraft fra 1. januar 2005.

Forskriften skal medvirke til at kvaliteten på elektrisiteten som forbrukere og næringsvirksomhet får levert fra nettselskapene er tilfredsstillende. Forskriften presiserer blant annet nettselskapenes plikt til å gjenopprette elektrisitetsforsyningen til nettkundene så snart som mulig etter et strømbrudd, og det gis konkrete grenseverdier for spenningskvaliteten i kraftsystemet. Forskriften klargjør ansvarsforholdet mellom nettselskap og nettkunder ved strømbruddsforhold og i forhold til spenningskvalitet, samt de ulike aktørers informasjonsplikt. Hovedregelen er at den eller de som er årsaken til redusert leveringskvalitet, også skal utbedre forholdet. Nettselskapene har ansvar for å overvåke kvaliteten innenfor eget forsyningsområde. Det stilles også krav til hvordan nettselskapene skal handle når kunder henvender seg om leveringskvalitet. Elektrisitetens kvalitet er svært viktig for at elektrisk utstyr og apparater skal fungere godt. Redusert leveringskvalitet kan blant annet føre til feilfunksjon, havari og økonomisk tap for alle som er tilknyttet kraftsystemet. SINTEF Energiforskning AS har anslått at redusert leveringskvalitet koster norske strømkunder om lag 2 milliarder kroner årlig. Alle som er tilknyttet det norske kraftsystemet, påvirker i større eller mindre grad kvaliteten på den elektrisiteten som leveres fra kraftsystemet. Forskriften gjelder derfor for alle som helt eller delvis eier, driver eller bruker elektriske anlegg eller elektrisk utstyr i det norske kraftsystemet.