Eier ikke skam

La deg ikke lure har vi flere ganger skrevet på Byggeindustriens nettsted bygg.no om alle kataloghaier og alle som utgir spesialutgaver for alt som rører seg i byggenæringen. Nå er noen av disse useriøse aktørene svært aktive igjen i forbindelse med Bygg Reis Deg. Vi har fått en rekke rapporter fra annonsører og andre som er oppringt av selgere med spørsmål om de vil være med i messemagasinet for Bygg Reis Deg.

De som ringer kjenner ikke vi – og la oss minne om at det er Byggeindustrien som gir ut det offisielle messemagasinet til Bygg Reis Deg.

Det er mange seriøse og gode fagblader i byggenæringen. Mange av dem har også egne messeutgaver til messer som Bygg Reis Deg. Det er selvsagt helt i orden. Men i de siste årene har vi fått en hel flora av bedrifter som gir ut spesialaviser og spesialblader om temaer i byggenæringen – og nå ”messemagasin” for Bygg Reis Deg. Dette er bedrifter som ikke har noen som helst forankring i byggenæringen. Vi ser dem aldri ellers i året, men vi møter dem når det lukter annonsekroner.

Noen aktører har også i ”samarbeid” med noen av næringens organisasjoner gitt ut spesialtemaer som blir distribuert i de store dagsavisene. Da sier råselgerne fra disse mediebedriftene, at de ringer på vegne av vedkommende organisasjon som de har ”avtale” med, eller så ringer de på vegne av den avisen hvor bilaget blir distribuert. Mange av disse selgerne har en noe lettvint omgang med sannheten.

Mange av disse selgerne er hensynløse og de gir seg ikke. Mange annonsører sier til slutt ja for å slippe alt maset.

Mye av det redaksjonelle i disse spesialmagasinene henger heller ikke på ”greip”. Det er lettvint – og det er smurt sammen for å ha noe for å pakke inn annonsene.

Byggeindustrien er en del av byggenæringen. Vårt eierskap ligger der – og vi føler en sterk forpliktelse til å følge opp byggenæringen på alle måter. Vi er selvsagt for fri konkurranse, men vi reagerer sterkt når enkelte virksomheter driver på kanten av det anstendige. Mange vil kalle dette svindel og bedrag.

Sjekk hva du har sagt ja til når det gjelder annonser, sier vi.

Det fantastiske er at vi selv er blitt oppringt med spørsmål om annonse i messemagasinet. Og da har vedkommende selger sagt at de utgir det største og viktigste bladet i byggenæringen. Det er til å bli kvalm av.