Ifølge VG som har sett nærmere på hvordan beredskapssituasjonen ser ut etter bombeaksjonen mot regjeringskvartalet og massakren på Utøya, er det ingenting som hindrer kjøretøy fra å passere og stanse omtrent inntil døra på Stortinget. Samtidig er hele regjeringskvartalet sperret.
– Vi lager nå vår egen analyse av risiko og sikkerhet. Det er grenser for hvordan bygningen i sentrum av Oslo kan sikres fysisk. Men vi er åpne for å diskutere om det er ønskelig at man kan kunne kjøre over Løvebakken, og om det fortsatt skal tillates parkering bak stortingsbygningen, i Akersgata, sier stortingsdirektør Hans Brattestå til VG.
Manglene er omfattende både når det gjelder organisering, utstyr og trening. Avisa skriver at situasjonen for de 8.000 mannskapene i Sivilforsvaret er prekær. For utrykningsenhetene i politidistriktene er tilkallingen ved akutte situasjoner basert på tilfeldigheter. Politihøyskolen er fylt opp til randen, og både lese- og treningsfasiliteter er sprengt.
Politihelikopteret i Oslo kan bare fly 2,5 timer om dagen, de utplasserte helikoptrene i Afghanistan gjør at Forsvarets spesialkommando, 720-skvadronen, er skåret til beinet og samarbeidet mellom politiet og Forsvaret er fortsatt tungrodd.
– Sivilforsvaret er bygd ned, parallelt med at Heimevernet ikke lenger øver. Vi er servile hvis vi ikke innser at dette ikke er godt nok i dagens samfunn, sier Høyres André Oktay Dahl.
– Norge er ikke blitt tryggere, fastslår Frps Per Sandberg som er leder av Stortingets justiskomité.