Milepæl på Digernesskiftet

Alt gikk etter planen da selve vegbanen på nybrua på Digernesskiftet på Sunnmøre ble støpt 19 og 20. september.

 

90 tonn armeringsjern og 600 kubikkmeter betong gikk med for å støpe bruplata.

- Vi var heldig med været og har hatt gode arbeidsforhold de 22 timene arbeidet pågikk, sier byggeleder for brua, Ragnhild Holen Relling i Statens vegvesen. Hun er godt fornøyd med arbeidet som er gjort.

Trafikksikker løsning

Det er Christie & Opsahl AS som er entreprenør på brua, som er en 52 meter lang spennarmert platebru i tre spenn. Hele brua er plasstøpt og brua skal gi trafikksikker av- og påkjøring fra E39 og fv. 661 mot Skodje.

Nå starter arbeidet med å gjøre klart for at trafikken på E39 kan legges over fra den midlertidige omkjøringsvegen som går ved siden av brua tilbake på eksisterende veg under brua. Brua skal være ferdig i løpet av oktober og går alt etter planen skal trafikken gå under brua før vinteren kommer.

Ferdig i desember 2012

- Før trafikken legges tilbake er det tenkt å utføre en del arbeid på den delen som nå er stengt for trafikk. Deretter fortsetter vi å fylle inntil brua på sørsida slik at resterende bruarbeider kan ferdigstilles. Vi har som mål å asfaltere vegarealet i juli 2012. Høst 2012 er det ferdigstilling av kollektivknutepunktet og hele prosjektet skal være ferdigstilt desember 2012, sier Statens vegvesens byggeleder for veg, Arne Leikanger. Rano Anlegg AS er entreprenør for vegen.

Bompenger og fylkesmidler

Digernesskiftet bru er et delprosjekt i E39/fv. 661 Digernes-Stette-prosjektet. Den totale kostnadsrammen for bru og veg er på ca. 70 mill. kr. I tillegg til brua skal det bygges gang- og sykkelveg, en firearmet rundkjøring, av- og påkjøringsramper og kollektivknutepunkt med parkeringsareal. Statens vegvesen er byggherre på vegne av Møre og Romsdal fylkeskommune. Prosjektet finansieres med bompenger fra Straumsbrua og fylkesmidler.