Sveberg skole og Sveberghallen

Sveberg skole og Sveberghallen

Sted: Malvik

Prosjekttype: Nybygg

Totalkostnad inkl mva: 138,5 mill kroner

Bruttoareal: 8.800 kvm

Byggherre: Malvik kommune

Totalentreprenør: Grunnarbeid

Prosjekterings(gruppe)leder: Siv ing Karl Knudsen

Prosjektleder: Ole Tronstad, Malvik kommune

Arkitekt: Arkitektene vis-a-vis

Landskapsarkitekt: Agraff

Rådgivere: RIB: Siv ing Karl Knudsen - RIVent: Elnan - RIRør: Rørfunn - RIE: Buvik Elektro - RIAku: Multiconsult - RIGeo: Rambøll - RIBr: Teknoconsult

Underentreprenører og leverandører: Betongelementer og stål: Contiga - Gulvstøp og tynnavretting: RS Gulv - Taktekking: Icopal Tak - Vinduer , glassfasader og glassdører: PS Vinduer - Blikkenslager: Rolf Karlsen - Rørlegger: Rørfunn - Elektro: Buvik Elektro - Ventilasjon. Elnan - Skolemøbler og inventar: Fagerhaug og Olstad - Kontormøbler: Kinnarps - Trapper/rekkverk: DM Service - Innerdører: Daloc - Parkett hall: Parkett og Idrettsgulv

Sveberg skole i Malvik kommune i Sør-Trøndelag er bygget ut til en moderne og funksjonell skole.

Skolebygget rommer også Sveberghallen og Sveberg Grendehus.

138,5 millioner kroner
Skolen er nå på 8.800 kvm, en økning på 5.615 kvm. Tiltakshaver er Malvik kommune. Skolen er tegnet av Arkitektene vis-a-vis AS og ført opp i totalentreprise av Grunnarbeid AS. Totalbudsjettet er 138,5 mill kr inkl mva. Grunnarbeids kontraktssum er 110,9 mill kr inkl mva.

Byggearbeidene startet i februar 2010. Skolen ble fullført i henhold til oppsatt tidsplan og ble tatt i bruk i august i år.

Rektor Astrid Binde forteller at det nå er 300 elever ved skolen, men at den er dimensjonert for 450 elever.

– Vi er en toparallell barneskole med nært 64 elever på tvert trinn. Hvert trinn kan deles i tre avdelinger med egne baseområder og egne innganger. Skolens nedslagsfelt er Sveberg, et område i rask vekst. Sveberghallen har sportsparkett på gulvet og skal brukes til alle slags ballidretter. Om ønskelig kan hallen deles i tre.

L-form
Prosjektleder Ole Tronstad i Malvik kommune forteller at tomten er på 54 kvm og skråner mot nord. – Tomten har fjellgrunn og det er sprengt ut cirka 15.000 kubikkmeter faste masser som er knust på plassen og brukt om igjen. Det er lagt radonduk under bygget. Så mye som mulig av vegetasjonen rundt skolen er beholdt.

Skolebygget har L-form. Den nye delen er bygd på i forlengelsen av eksisterende skole, mot nord/øst. Prosjektleder Nerman Kulosman i Grunnarbeid forteller at bærende konstruksjon er i plasstøpt betong, stål og tre. Taket på skoledelen er både skrå og flatt, isolert og tekket med pvc-folie. Taket på hallen skråner svakt. Fasadene består av tegl, trepanel, betong og glass. Innvendig er det vinylbelegg i klassebasene og fliser i korridorene. Våtrom er flislagte. Hele skolen har universell utforming, med blant annet etterlysende ledelys og ledelinjer i gulvene.

Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Vinduene er i aluminiumsbelagt tre, noe som sikrer lang levetid og enkelt vedlikehold. Det er mulig å bygge skolen videre ut senere.

Bergvarme
Sveberg skole har vannbåren oppvarming med radiatorer og gulv-varme basert på varmepumpe mot bergvarme. Ole Tronstad sier det er boret 21 hull til 260 meter, noe som er 80-90 meter under havnivå.

– Varmepumpen kan yte en varme-effekt på 300 kW og siden vi trenger 320 kW er vi nesten selv-forsynt. Vi antar at vi tjener inn investeringene på fem år.

Sveberghallen har en beregnet netto energibruk på 153,1 kWh og skolebygget på 119,7 kWh per kvm per år. Det er 25 cm isolasjon i veggene og 40 cm i taket. Vinduene har en U-verdi på 1,0. bygget ble termografert under bygging for å sikre at man unngikk kuldebroer. Alle åpninger er dokumentert.

Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Skolebygget har sentral driftskontroll og er brannsikret ved seksjonering. Solavskjerming skjer med utvendige persienner. Det kommer søppelhåndtering nedfelt i bakken i begge ender av skolebygget. Det er til sammen 80 parkeringsplasser rundt skolebygget.

Godt samarbeid
HMS- og kvalitetsansvarlig Geir Sivertsvik i Grunnarbeid sier at sprengningsarbeidene gikk greit.

– Skolen var i drift i byggeperioden, noe som stilte strenge krav til oss som entreprenør. I deler av denne tiden holdt to klasser til i to brakkerigger. Da aktiviteten var på topp var 70 håndverkere i arbeid på byggeplassen. Sorteringsgraden på byggavfall, er mel-lom 80 og 85 prosent.

På spørsmål om prosjektet har gitt kompetanseøkning, svarer Ole Tronstad at det har vært et meget godt samarbeid mellom alle aktører. – Det er noe vi ønsker å få til på nye prosjekter.

Geir Sivertsvik sier at han har lært mye om viktigheten av god kommunikasjon på byggeplassen.

Følge byggeskikk
Sivilarkitekt Jane Wenstrand i Arkitektene vis-a-vis forteller at det arkitektoniske hovedgrepet ble lagt ved bygging av første byggetrinn av Sveberg skole.

– Vi fullførte gaten slik den opprinnelig var tenkt og vi fulgte den opprinnelige byggeskikken. De to største utfordringene var å tilpasse skolen et mye større romprogram enn det gamle skolesystemet hadde og få så mye som mulig av flerbrukshallen inn i fjellet.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter