Bilfinger mobiliserer for gigantprosjekter

Bilfinger Berger vil tettere på det norske anleggsmarkedet og etablerer nå en norsk filial i Oslo. Tre kommende storprosjekter står øverst på entreprenørens ønskeliste.

I 2005 etablerte Bilfinger Berger Civil en egen skandinavisk filial i Göteborg. Nå gjør de det samme i Norge. Den tyske entreprenøren er godt i gang med å søke etter norske ansatte og skal etter planen være oppe å gå med en egen filial i Oslo fra 1. januar 2012.

- Vi vet det kommer en rekke gode prosjekter i Norge de neste årene og ønsker oss derfor norske nøkkelpersoner som kan holde god kontakt med markedet og som kan bedre vår forståelse av for eksempel norske kontraktsbetingelser og det norske leverandørmarkedet. Med egen filial i Oslo vil det også være enklere å få norske ansatte, sier Claus Pedersen, administrerende direktør i Bilfinger Berger Civil Scandinavian Branch. Pedersen understreker at Oslo-kontoret ikke blir et eget norsk selskap, men en videreføring av NUF etableringen de gjorde for noen år tilbake.

Bilfinger Berger tok sin første norske kontrakt i 2002 og har siden dette gjennomført storprosjekter som Svinesundbrua, Skansentunnelen, Sandesundbrua og E18 Grimstad – Kristiansand. Ifølge Claus Pedersen vil Bilfinger Berger fortsette og sikte seg inn på store vei- og jernbaneprosjekter og det vil i stor grad dreie seg om prosjekter som inkluderer store bruer og tunneler. Tre kommende gigantprosjekter er spesielt attraktive for Bilfinger.

- Vi kikker spesielt på jernbaneutbyggingen mellom Farriseidet og Porsgrunn, Follobanen og kontraktene ved E6-Dovrebanen. I tillegg kommer det 6-8 bruer som alle vil ha kontrakter på 100 til 500 millioner kroner, sier Pedersen. Han legger til at aktuelle Bilfinger-prosjekter spenner fra 100 millioner til to milliarder kroner.

Når det gjelder omsetningsmål for den norske filialen så er ambisjonen å runde en milliard i løpet av noen år.

Les mer om Bilfingers satsing i Norge i Byggeindustrien nr 12, som kommer ut torsdag 22. september.