Norge på elbil-toppen

Ingen har flere elbiler per innbygger enn Norge. Og hos oss er det privatpersoner som kjøper bilene, i utlandet stort sett bare offentlige virksomheter.

– Første halvår ble det solgt 192 elbiler per million innbygger i Norge. Vi leder suverent foran verdens store billand USA og Japan, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil.

Det finnes ingen offisielle oversikter over elbilsalget i verden, men tall som Grønn Bil har hentet inn fra bilprodusentene, viser at Norge nå er nummer tre i verden målt i antall solgte elbiler.

– Norske bilister kjøpte til sammen 960 nye elbiler i første halvår. Både USA og Japan har høyere salgstall enn oss. Men når man regner antall elbiler per innbygger, leder Norge overlegent, sier Hannisdahl.

Japan er på andreplass i verden med 53 biler per million innbyggere og USA på tredjeplass med 25 elbiler

Mot strømmen

Salget av elbiler i Norge er en konsekvens av myndighetenes satsing, sier Hannisdahl.

– Hos oss har myndighetene lagt til rette for at vanlige bileiere skal velge elbil. Privatpersoner er den største kjøpergruppen i Norge. Bare tre prosent av elbilene på norske veier er eid av kommuner og offentlige etater.

I andre land er det mest offentlige etater som anskaffer elbiler.

– Frankrike er et typisk eksempel. Der det nesten ingen privatpersoner som eier elbil, og salget øker heller ikke like sterkt som i Norge. Første halvår ble franskmennene slått på målstreken med 955 solgte elbiler mot våre 960.

Frankrike kommer også langt ned på listen over elbiltette land med 15 nye elbiler per million innbyggere.

Hurtiglading

– Den norske modellen for å tilrettelegge for elbiler vekker internasjonal oppsikt. I oktober er jeg invitert til å holde innlegg på en konferanse i Mexico for veimyndigheter fra hele verden, sier prosjektleder Eva Solvi i Transnova.

Transnova er et prosjekt finansiert av Samferdselsdepartementet for å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren. En av oppgavene er å fremme elbilbruken i Norge.

– Hvordan man skal komme i gang med elbiler og få flere til å kjøpe elbil, er et stort tema i svært mange land. Norge er et foregangsland fordi staten har gått tungt inn i startfasen og lagt forholdene til rette, sier Eva Solvi.

Ladestasjoner til elbilene er en viktig del av suksessen.

– Den norske modellen innebærer at staten bidrar med finansiering av ladestasjoner, men overlater bygging og drift til private bedrifter og offentlige etater. På den måten har vi sørget for at vi fått svært mange ladestasjoner i Norge løpet av kort tid.

Når prioriterer Transnova hurtigladere.

– Hurtigladere er avgjørende for å stimulere drosjenæringen og andre proffe bilbrukere til å gå over til elbiler. Kommuner og ulike private aktører er inne på driftssiden slik at vi får erfaring fra flere måter å drive det på, sier Transnova-sjefen.