Bomstasjoner legges ned tidligere enn planlagt

Minst åtte av de mest sentrale bomstasjonene i landet legges ned, flere år tidligere enn planlagt. Økt trafikk og lav rente er årsakene.

Dyrest å kreve inn bompenger i Oslo

For hver bompassering mellom Oslo og Bærum havner nesten tre kroner hos bomselskapet Fjellinjen. Oslo-bomringen er dyrest i drift i landet.

Hver gang en bilist betaler for passering i bomringen langs grensa mellom Bærum og Oslo, går 2 kroner og 80 øre til bomselskapet. Dette er fire ganger så mye som i Trondheim og dobbelt så mye som i Bergen, skriver Aftenposten.

Professorer ved Norges Handelshøyskole er overrasket over de store forskjellene, det er også KrF-leder Knut Arild Hareide, som krever at kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) setter i verk full gjennomgang av bompengevirksomheten.

Styreleder Jacob Trondsen i Fjellinjen mener noe av årsaken til forskjellene må være en kombinasjon av tap og investeringer.

En av de mest trafikkerte bomstasjonene som forsvinner tidligere enn planlagt, er stasjonen på E18 i Sande i Vestfold, skriver Aftenposten. Også ved Oslofjordtunnelen og den nye motorveistrekningen på riksveien til Kongsvinger skal bomstasjonene bort tidligere enn planlagt. Den første som forsvinner, er bomstasjonen i enden av Straumsbrua i Skodje i Møre og Romsdal.

Den viktigste årsaken til at flere bomstasjoner blir demontert lenge før planlagt, er at trafikken gjennom bommene har vært langt større enn forutsett. Lav lånerente er en annen årsak til av bomstasjonene blir fjernet før tida, skriver avisa. (©NTB)