Nye Vakåsvei 14

Nye Vakåsvei 14

Sted: Holmen, Asker

Bruttoareal: 13.400 kvm

Prosjekttype: Næringsbygg

Byggherre: Gjerdrum Eiendom

Totalentreprenør:
NCC Construction

Kontraktsum inkl. mva:
130 mill. kroner

Arkitekt: ProArk

LARK: Sundt & Thomassen

Rådgivere: RIA: Brekke & Strand Akustikk - Rådgiver VVS og utomhus: COWI - RIB: Finseth - RIG: Multiconsult - RIBfys og RIE: Norconsult - RIBR: Roar Jørgensen

Underentreprenører og leverandører: Spunt- og pele-
arbeider: Smefa - Grave- og spreng-
arbeider: Håkanes - Armering: Armeringservice - Betongelementer: Heda - Prefab betong: Loe Betong-
elementer - Stålkonstruksjoner: Skar Industriservice - Parkett: ABS Parkettgruppen - Glassfasader: Metus-Est - Taktekking: Hesselberg Tak - Rekkverk / Stålverk: F. Burmeister - Ventilasjon: Bryn Byggklima - Industrigulv: Epoxycon - Maler: Criab - Rør: Eriksen & Jensen - Gulvsparkling: Eurogulv - Mur- og pussarbeid: Fjeldheim & Knudsen - Flisarbeid: Flispartner - Brannsikring: Kaefer - Elkraft: Lysteknikk - Dører: Nordic Dørfabrikk - Utvendig tømmer: Noveta - Byggtapetserer: Ragnar Andersson - Kjøkken: Sigdal - Kantinekjøkken: Riise prosjekt - Foldevegger: Saxi Produkter - Heis: Starlift - Lås og beslag: Trio Ving - Stålkonstruksjoner: Skar Industri-
service - Ståldører: Trygve Eliassen - Porter: Windsor - Systeminnredning: Bærum Byggmontering - Utomhus-
arbeider: FFF Hage & Miljø

Glassfasadene setter ikke bare sitt preg på det nye kontorbygget, men også på nærmiljøet langs E18 i Asker.

Tomta på vestsiden av motorveien ved Holmen huskes sikkert av noen for sitt lite flatterende bilvaskeanlegg som lå der i flere år. Nærmeste nabo med to kringliggende bygninger, var bedriften Ing Per Gjerdrum AS.

–Til sammen er vi vel 100 ansatte, med lokaler her, i Drammen og i Ålesund. Vi har begge nabobyggene her i Nye Vakås vei, men vokste ut av dem. Når vi trengte langt større plass, er det greit å bygge i egen regi, sier adm. dir. Per Gjerdrum. Firmaet disponerer selv hele fjerde og femte, samt deler av tredje etasje. Ing Per Gjerdrum AS er i verdenstoppen når det gjelder lossesystemer for flytende last for offshore supplyship.

Saksgangen i prosjektet tok noe lenger tid enn opprinnelig antatt for arkitekt Jürg Frei i ProArk. Bygget måtte bli godkjent før hele området ble regulert.

– På grunn av enkelte naboinnsigelser ble bygget skjøvet litt lenger i nordvest. Vi måtte presse prosjektet sammen og heller legge et atrium i midten mellom de to skipene. Det ønskede antallet p-plasser ble også skåret noe ned. Tomta har høy utnyttelsesgrad. De to eksisterende byggene og dette nye ble sett på som en enhet i reguleringsplanen, og beregnet ut i fra det, sier Gjerdrum.

To fløyer
Nye Vakåsvei 14 er på totalt 13.400 kvadratmeter fordelt på åtte etasjer medregnet parkeringsplanene.

Plan K3 nederst er en ren p-kjeller, mens K2 består av to store verksteder/høytlagre.

Den største leietakeren, Aker Solutions / Step Offshore, disponerer den ene, mens Ing Per Gjerdrum har den andre.

K1 består for det meste av parkering for Aker Solutions og treningsarealer for samme bedrift.

Første etasje består av en felles vestibyle, enkelte møterom, og en stor kantine med utgang til en hellelagt uteterrasse mot sørøst. De to fløyene ble opprinnelig klargjort for en leietaker i hver kontoretasje, med to tekniske rom i hver etasje, et i hver fløy. Fløyene kan enkelt separeres ved å sette inn dører.

NCC bygde – og flyttet inn
NCC Construction er totalentreprenør, men har også flyttet inn i bygget som leietaker med sitt distriktskontor.

– Vi så for oss to store utfordringer; den ene var å få utført grunnarbeidene på en sikker og forsvarlig måte. Askerfjellet er dårlig, så vi måtte spunte rundt halve gropa i nedre del, og pele ned til 12 meter, sømborre, boltesikre og bruke sprøytebetong. Men tomta var også svært trang, og det ville bety store vanskeligheter med å få de store hengerne ut og inn.

Vi begynte med den innerste fløyen, der vi kjørte inn på tomta, snudde bilene og fikk heist på plass og montert prefab´en. For den søndre delen ble det brukt plattendekker som er stemplet opp, og som man kunne stå på i forkant og montere fra. For å unngå svære tårnkraner var dette den eneste måten å gjøre det på, sier prosjektleder hos NCC Construction, Jan Follestad.

Bygget kjennetegnes av glassfasader og er svært godt eksponert mot trafikken sørover på E18. Begge fløyene skrår utover ca. 40 cm i hver etasje, og bæres av synlige skråstilte søyler.

– Da vi begynte å prosjektere kalte vi de to fløyene for skip. Utkragingen og glassfasaden gir bygget et maritimt preg. Vi tenkte vel egentlig ikke så mye på det da, men designen passer godt for offshorenæringen som byggherren opererer innenfor, sier Frei.

Glass for syns skyld
Et av premissene i godkjenningen var at dette prosjektet måtte forholde seg til grønnfargen og teglen i de to eksisterende byggene. Arkitekt Frei kunne nok ha ønsket seg enda mer glass i fasadene.

– Hadde vi lagt inn mer glass, hadde energiregnskapet sett ganske annerledes ut. Bygget er nokså ordinært ellers med vanlig brystning. Men vi valgte å legge glass i det eksponerte uttrykket, der hvor det er mest synlig. Ikke bare fra trafikken som går forbi på E18, men også fordi det der kommer best til sin rett for de som oppholder seg i bygget. Man ser ned på motorveien, men også ut fjorden. Siden store deler av fasaden her er skråstilt gjør denne vinkelen sitt til at solvarmen er overkommelig, påpeker Frei.

Per Gjerdrum var sin egen byggherrerepresentant, og er svært godt fornøyd med samarbeidet med alle aktørene i prosjektet.

– NCC og arkitekt tegnet og leverte akkurat det vi hadde forklart vi ville ha, og vi fikk overlevert ferdig med nøkkel i døra. Også Asker kommune er begeistret for å ha fått et nytt bygg rett ved en sentral trafikkåre. For alle de fire byggene jeg har oppført i kommunen, har Asker kommune vært utrolig hyggelige og ordentlige. Kommuner pleier å få mye negativ omtale i byggesaker. Vi erfarer ikke det når det gjelder Asker kommune, sier Gjerdrum.

For bedriften Ing Per Gjerdrum står ytterligere utvidelser for tur. På en 34 mål stor tomt i Sande, planlegges nå et nytt verksted og lager.

– Jo, der er NCC aktuell som entreprenør, bekrefter Gjerdrum.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter