Sparer 20 millioner med freseasfalt

Pendlere mellom mjøsbyene og andre som venter på ny asfalt på E6 mellom Mjøsbrua og Vingrom må vente i tre år. Dermed sparer Statens vegvesen 20 millioner asfaltkroner, som er brukt andre steder på Østlandet, skriver vegvesen.no.

Det er planene om å utvide strekningen med flere forbikjøringsfelter i 2013 som er årsaken til at Mjøsbrua-Vingrom ble tatt ut av asfaltprogrammet.

- Det ville vært dyre asfaltmillioner rett ut av vinduet, sier byggeleder Tor Heine Hvalby i Statens vegvesen, Oppland.

Strekningen på E6 var overmoden for ny asfalt. Flere steder var hjulsporene mer enn 25 millimeter djupe. Det økte faren for vannplaning om sommeren og sleng på bilen om vinteren.

Ny asfalt har en levetid på ca. ti år på veger med like stor trafikk som det er på E6 nord for Mjøsbrua mot Lillehammer. Dermed ville Vegvesenet måtte fjerne super asfalt om snaue tre år.

6000 tonn asfalt

Store maskiner har frest bort mer enn 6.000 tonn asfalt de siste tre ukene for å fjerne hjulsporene på den vel 17 kilometer lange strekningen. Den brukte asfalten skal brukes til å fornye dekket på lokalvegen i Biri langs E6. Nå er arbeidet med å merke E6 med kantlinjer og doble midtlinjer. Det skal også lages nytt rumlefelt som et trafikksikkerhetstiltak.

Arbeidet på E6 Mjøsbrua-Vingrom skal være ferdig tidlig i oktober.

- Er et nyfrest asfaltdekke like godt som ny asfalt?

Mer støy

- Nei, det er ingen grunn til å skjule at det nye dekket bråker mye. Problemet er størst nå når det er helt nytt. En vinter med piggdekkslitasje og snøbrøyting vil slipe ned dekket og dempe støyen noe, sier Heine Hvalby.

I forhold til trafikksikkerhet mener han frest asfalt har mange fordeler.

- Det viktigste var å fjerne hjulsporene, men freseasfalten gir også god friksjon, sier byggelederen.

Øyer-Tretten

Vegvesenet har lang erfaring med å frese ned asfalten og vente med å asfaltere. I vårt distrikt ble det gjort i 2009 på E6 i Øyer i påvente av ny E6 mellom Øyer og Tretten.

- Hva gjør dere med de sparte millionene?

- Det er brukt til asfalt på andre nedslitte strekninger i Region øst som det ellers ikke ville vært penger til i 2011, sier Heine Hvalby.