Mauken/Blåtind klart til bruk

Skyte- og øvingsfeltene Mauken og Blåtind i Troms er nå klar til bruk.

Sammenbindingen av skyte- og øvingsfeltene Mauken og Blåtind i Troms ble vedtatt av Stortinget i 1997.

Prosjektet har siden de første planene ble lansert på 1970-tallet vakt debatt. Men med dialog og tett samarbeid har det lyktes å finne løsninger som både ivaretar Hærens behov for å øve sine avdelinger og samtidig ikke gir andre berørte parter uforholdsmessige belastninger når det sammenbundne Mauken/Blåtind står klart til bruk i september 2011, melder Forsvarsbygg.

Forsvarsbygg og Forsvaret takker alle som har vært involvert i saken for samarbeidet underveis.

Statsssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartmentet uttaler følgende: Regjeringen prioriterer sterk tilstedeværelse i nord. Derfor er det en glede å markere at sammenbindingen av Mauken og Blåtind skytefelt er fullført. Utviklingen av øvingsområder i tilknytning til militære avdelinger er nødvendig for å bevare militær tilstedeværelse. Sammenbindingen av Mauken og Blåtind er et eksempel på nettopp en slik utvikling. Nå er veien mellom Mauken og Blåtind ferdig bygget, og Forsvaret kan ta i bruk øvingstraséen i treningen av sine avdelinger.

Sammenbindingen er like relevant i dag som da den ble planlagt og besluttet, og traseen vil gi en bedre utnyttelse av skytefeltene. Samtidig blir det mindre militær trafikk på veiene i området. Det gir igjen økt trafikksikkerhet og et bedre nærmiljø.

I planleggingen av prosjektet har det vært viktig for departementet å ta hensyn til både grunneiere og andre rettighetshavere som berøres. Forsvarsbygg har, i gjennomføringen av investeringsprosjektet, tatt viktige hensyn til blant annet reindriftsnæringen og friluftsinteresser i området.

Fakta om sammenbindingen Mauken/Blåtind

- Vedtatt i Stortinget i 1997
- Til sammen ca 30 km ny vei
- Veien bygd som skogsbilvei klasse 2 tilpasset Forsvarets tyngste kjøretøyer.
- Kartlegging og sikring av vannkilder mot akutt forurensing fra anleggsaktivitet og militær øvingsaktivitet
- Bratteste stigning 10%
- 780 meter tunnel gjennom Akselfjellet med lys, radio- og mobildekning
- 99 meter lang bro over E6 med brøytetett rekkverk
- 390 000 kubikkmeter stein sprengt ut
- 540 000 kubikkmeter stein, grus og jord brukt i anlegget
- Ca 400 000 kvadratmeter skråninger
- Ca 4 500 meter veirekkverk
- Ca 200 stikkrenner
- Fem mindre betongbruer langs veien
- Etablert vernesoner rundt viktige tilførselselver til Takvatnet
- Utførelse og valgte løsninger forelagt reindriftsnæringen som har gitt viktige innspill.
- Planfritt kryss med E6 i henhold til krav fra Statens Vegvesen.
- Stengt for allmenn motorferdsel.
- Totalentreprenør vei: Målselv Maskin & Transport AS
- Underentreprenører:
- Tunnel: Leonhard Nilsen og sønner AS
- Veibygging: Brødr. Kiil AS
- Veibygging: Brødr. Karlsen Anleggsdrift AS
- Betongarbeider: Storegga Entreprenør AS og Pedersen Byggservice AS
- Sprengningsarbeider: Kjell Foss AS
- Generalentreprenør bro: Skanska AS
- Total kostnadsramme vel 450 millioner kroner
- Fullført 2011