Nordlys slept til tørrdokk

Det brannherjede hurtigruteskipet Nordlys klappet til kai ved Fiskerstrand Verft i Sula i 12-tiden onsdag. Der skal det ligge i tørrdokk og undersøkes i to-tre uker.

Tror ikke på eksplosjon

Politiet i Ålesund er ikke overbevist om at det var en eksplosjon som forårsaket brannen om bord i hurtigruteskipet Nordlys.

– Vi har avhørt mange av de ansatte som var i nærheten av brannen da den startet. Disse avhørene har ikke styrket vår teori om at det har vært en eksplosjon. Nå heller vi mer i retning av at dette har vært en brann med et svært raskt forløp, sier politimester Jon Steven Hasseldal til VG Nett.

Sunnmøre politidistrikt har bedt om bistand fra Kripos til den tekniske etterforskningen, men etterforskere har ennå ikke vært om bord i skipet.

Politiets teori er fortsatt at den kraftige brannen startet i maskinrommet. Ifølge mannskap om bord ble skipet fylt med røyk i løpet av 3 minutter. (©NTB)

uvakt@ntb.no

Fakta om MS Nordlys

* Ett av tre hurtigruteskip oppkalt etter «himmelfenomener», de andre er MS Polarlys og MS Midnatsol.

* Det andre hurtigruteskipet som bærer dette navnet. Det første seilte i perioden 1951 til 1983.

* Eid av Kirberg Shipping i Bergen, men utleid til rederiet Hurtigruten ASA.

* Bygd i Stralsund i Tyskland

* Jomfrutur 4. april 1994

* Tillatt antall passasjerer: 691

* Køyer: 475

* Bilplasser: 45

* Bruttotonnasje: 11.204 bruttoregistertonn

* Lengde: 121,8 meter

* Bredde: 19,2 meter

* Toppfart: 20 knop

* Lasteevne: 850 dødvekttonn

(Kilde: Hurtigruten ASA) (©NTB)

 

Den første uken vil det parallelt bli utarbeidet anbudsdokumenter for reparasjon, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NTB.

– Fartøyet har fått mindre skader enn tidligere antatt, men det er likevel umulig å si når det vil være reparert og i operativ drift. Vi håper det vil være driftsklart ved årsskiftet da vår nye avtale med Staten trer i kraft, sier kommunikasjonssjefen.

Foreløpige undersøkelser viser at det bare har vært brann i den ene av skipets to hovedmotorer, og at det kun har tatt inn vann ett sted, nemlig der stabilisatoren sitter på styrbord side.

Statsavtale

Avtalen med Staten krever at selskapet til enhver tid har 11 skip i drift. Nå er Hurtigruten AS på utkikk etter mulige erstattere å leie inn hvis Nordlys fortsatt er ute av drift i januar. Et slikt skip må godkjennes av Staten.

– Det er ikke aktuelt å sette inn rederiets MS Finnmarken, som er utleid til hotellskip for et olje- og gassfelt i Australia, eller MS Fram skal gå i cruisetrafikk i Antarktis i vinter.

Fram er booket for halvannet år, først i Antarktis i vinter, deretter i sommerhalvåret på Grønland og Spitsbergen. Det ligger nå klar i Bergen før turen sørover.

Finnmarken kommer tilbake til norskekysten i løpet av et års tid for å avløse et av Hurtigrutens gamle skip fra 1956.

Vil tilbake

I brannulykken ved innløpet til Ålesund torsdag omkom to av mannskapet. Ifølge NRK er to personer fortsatt alvorlig skadd.

– Alle passasjerene har reist hjem. Noen ønsket å dra videre allerede dagen etter brannen, men da hadde vi ikke lugarplass på det aktuelle skipet Richard With, oppkalt etter selskapets grunnlegger. Ingen har sagt at de ikke vil gjenoppta reisen senere, sier Ragnar Norum.

Norum opplyser at reparasjonsarbeidet blir lagt ut på anbud også i Danmark og Tyskland men han regner med at et norsk verft får oppdraget, trolig på Vestlandet.

Hva prisen vil bli, er det foreløpig altfor tidlig å ha noen formening om, sier han. (©NTB)