Håndverker-klagenemnda avvikles

Det var i 2008 det ble inngått avtale mellom Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner tilknyttet NHO-systemet om opprettelse av Klagenemnd for håndverkertjenester på fast eiendom (Håndverkerklagenemnda).

Etableringen var en prøveordning og etter en evalueringsprosess foreslår styret at nemnda opphører fra kommende årsskifte.

Bakgrunnen for at et enstemmig styre foreslår at nemnden avvikles er at Forbrukerrådet har kommet til at de ikke ser det hensiktsmessig å opprettholde nemnda. Forbrukerrådet viser til at sakene som kan behandles i nemnda også kan behandles i Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget (FTU).

Forbrukerrådet mener det er uoversiktlig for forbrukerne å ha to parallelle klageløp for håndverkertjenester på fast eiendom, og at det bidrar til å gjøre klageprosessen mer uoversiktlig for forbrukeren.

Forbrukerrådet mener at forbrukeren er bedre tjent med å ha ett klagepunkt uavhengig av håndverkerens eventuelle organisasjonstilknytning. Muligheten for dobbeltbehandling bidrar også til økt ressursbruk for Forbrukerrådet i klagesaksbehandlingen.

De av styrets medlemmer som representerer bransjeorganisasjonene og som med unntak av Forbrukerrådets egeninnsats, er de som har finansiert nemndas drift, ønsket å fortsette virksomheten, men tar til etterretning Forbrukerrådets avgjørelse.

Styret vil samtidig understreke det gode samarbeidet mellom partene i forbindelse med nemndas virksomhet.