JBV: Tettere oppfølging ved ekstremvær

Jernbaneverket vil nå gjennomføre en skjerping og tydeliggjøring av sine rutiner for beredskap og visitasjon av linjene ved store nedbørsmengder.

– Vi har fra før et system der vi trinnvis øker beredskapen ved krevende værforhold, men klimaet denne sommeren gjør at vi nå går gjennom rutinene og vil skjerpe dem ytterligere, sier banedirektør Per Magne Mathisen.

Det er spesielt ved store nedbørmengder på kort tid at det kreves tett oppsyn med spor, stikkrenner, linjegrøfter og sideterreng. Denne sommeren har spesielt Østlandet og Sørlandet fått uvanlig store nedbørsmengder uten at terrenget har kunnet tørke opp. Dermed har det vært store problemer med utglidninger, skred og vann som har funnet seg nye veier, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

- Vi kommer derfor nå til å bygge videre på det systemet vi har med såkalt grønn, gul og rød beredskap. Rutinene vil bli skjerpet og områdene som etterses ekstra nøye blir utvidet, sier banedirektøren. Det vil også tas initiativ for å sikre god kommunikasjon med operatører og deres lokførere, og det er allerede avholdt møte med AMU (arbeidsmiljøutvalget) i NSB vedrørende saken.

Det norske jernbanenettet må gjøres mer robust for å stå imot stadig økte nedbørsmengder.

Jernbaneverket har kommet langt med å detaljkartlegge de mest utsatte banene med tanke på fare for skred- og utglidinger. Geologer lager nøyaktige rapporter for alle banestrekninger som viser hvor det kan være fare for skred og hvilke tiltak som er nødvendige å utføre for å sikre banene bedre.

– Erfaringene fra denne sommeren og tidligere hendelser har resultert i at denne farekartleggingen er utvidet med områder som til nå har vært ansett som utenfor De tiltakene som må gjennomføres vil variere fra forsterkning og utviding av fyllinger som sporet ligger på, økt dimensjonering av stikkrenner og grøfter til fjellsikring og sikring av sideterreng. På kort sikt er rensk av banenes dreneringssystemer og innlegging av større stikkrenner under sporet tiltak som kan gi god effekt.

- Dette er tiltak som vil sette jernbanenettet i stand til å tåle mer nedbør og større endringer i vær og temperatur.

- Det er klart at dette blir omfattende tiltak, men hva det vil koste er det for tidlig å si ennå, sier Mathisen. De siste årene er det gjennomført en rekke slike tiltak på både Nordlandsbanen, Bergensbanen og Dovrebanen og vi mener det må enda mer til av samme medisin på flere av strekningene, sier banedirektøren.