Vil lage enda bedre hagemesse

Neste års hagemesse på Lillestrøm tar mål av seg å bli enda bedre enn foregående år. – Vi satser på en enda grønnere messe, sier prosjektleder Eli Næsfelt til hage.no.

Planleggingen er i full gang for Hagemessen 2012, som neste år går av stabelen rett etter påske, 13-15 april. Messen går parallelt med Villmarksliv.

− Vi ønsker å lage en messe som preges av enda mer inspirasjon, kunnskap og planter, sier Næsfelt.

Hun forteller at publikum særlig har etterlyst flere grønne miljøer og blomstrende hager. Arrangøren vil derfor jobbe for å få med flere gartnere og planteprodusenter blant utstillerne.

− Vi er godt i gang med å skaffe utstillere, og håper å få med oss alle fra forrige gang – og selvfølgelig mange nye, sier salgsleder Marit Sagen.

Hun påpeker at det kan være en utfordrende tid for gartnerne, siden messen arrangeres midt i den travleste produksjonsperioden for dem.

Ønsker flere med særpreg
Øverst på ønskelista til Sagen står flere utstilllere som driver med norsk planteproduksjon, og da gjerne produsenter som har spennende og uvanlige vekster. Dette er noe publikum stadig etterspør, opplyser Sagen og nevner takløk, grønne vegger og sukkulenter.

− Drømmen er å få til et eget visningsområde, som et slags blomstershow, men dette er avhengig av hvilke utstillere vi får, sier Sagen.

Utstillingshager og terrasser til inspirasjon
Messen vil også, i likhet med sist, satse på flere utstillingshager slik at publikum kan få enda mer inspirasjon før de skal gå i gang i egne hager.

– Vi ser at dette fenger publikum. Ferdige hagemiljøer med planter, stein, møbler og ellers det som hører til trekker folk. Her kan man få ideer til hvordan man selv kan få det hjemme i egen hage, sier Sagen.

På forrige messe hadde arrangøren både en romantisk og frodig «Cottage Garden», som var bygd opp av Helen Fredholm. I tillegg var det to større utstillingshager fra anleggsgartnerne Maskin og Utemiljø ved Tore D. Karlsen og ABT Anleggsgartner ved John Tronsen. På sistnevnte var det en «rykende dam» som vakte stor oppsikt. Alle hagemiljøene var godt besøkt av publikum.

I tillegg var det fire terrasser som var innredet i forskjellige interiørstiler, og dette var også et populært innslag blant de besøkende.

– Terrasse-prosjektet skal gjentas på neste års hagemesse, men med mer grønne miljøer, forteller Sagen.

Stadig flere menn i hagen
– Vi merker en økende hageinteresse i hele samfunnet, det henger sammen med drømmen om det gode liv, mener Eli Næsfelt. Hun poengterer også at hage ikke bare er en damegreie:

– Vi som arrangerer hagemessen ser helt klart at det stadig er flere menn blant de besøkende, og det er gledelig. Næsfelt tror at mange har hagen som et fellesprosjekt.

Nye nettsider
Hagemessen 2012 har egne sider på facebook, med 827 medlemmer i skrivende stund.

– Målet er å få 2000 innen messen åpner til neste år, sier Marit Sagen. Hun forteller også at hagemessen har fått nye nettsider på Norges Varemesses nettsted. Adressen er: www.messe.no.

Hage.no med offisielt messemagasin
Produksjonen av det offisielle messemagasinet har arrangøren også denne gang overlatt til hage.no. Magasinet vil inneholde aktuelle artikler, tips, råd og messenyheter.

– Vi tar sikte på lage et enda bedre og større messemagasin til Hagemessen 2012, sier sjefredaktør Per Helge Pedersen i Byggeindustrien, som står bak hage.no.

Pedersen påpeker viktigheten av å satse på grønn sektor i takt med den voksende interessen for hage og utemiljø. – Vi ser at de store byggvarehusene satser sterkt i hagesegmentet, i tillegg til de tradisjonelle leverandørene, sier Pedersen.

Han legger til at det er viktig for hage.no å være partner til hagemessen, som for mange er selve høydepunktet og starten på hagegleden hver vår.

Magasinet vil deles ut gratis til publikum på hagemessen, og i tillegg vil det bli distribuert alle abonnentene av bladet Byggeindustrien i slutten av mars 2012. Samlet opplag vil bli ca 25.000 eksemplarer.

Hagemessen arrangeres av Norges Varemesse. Samarbeidspartnere er Hageselskapet og hage.no.