Tarkett omorganiserer

For å beholde sin posisjon og øke sin konkurransekraft, tar gulvprodusenten Tarkett nå grep for å funksjonalisere virksomheten, slik at man møter markedsendringene på en optimal måte, skriver selskapet i en pressemelding.

Tarkett har i løpet av de siste årene merket store forandringer i markedet. Det skjer en sentralisering og internasjonalisering av innkjøpsmønsteret når det gjelder gulv, både i handelsleddet og hos eiendomsbesittere og entreprenører. Omorganiseringen innebærer blant annet at markeds- og salgsenhetene sentraliseres og får nye funksjoner. Tidligere har foretaket arbeidet med separate salgsselskaper i de respektive land med et begrenset samarbeid. I den nye organisasjonen arbeider man med Norden som en enhet. Foretakets distribusjonsstruktur omfattes også av omorganiseringen. Organisasjonsendringen trer i kraft den 1. januar og gjennomføringen skjer i løpet av 2005. - Som markedsleder er det viktig å drive utviklingen av bransjen, og når vi ser endringer i innkjøpsmønsteret må vi selvsagt tilpasse oss de nye arbeidsbetingelsene. Gjennom omfattende undersøkelser har vi fått et bilde av hvordan vi best mulig skal gå frem for å imøtekomme kundenes og forhandlernes behov, sier Christer Fredriksson, nordensjef hos Tarkett. - Den klare innkjøpssentraliseringen gjør at vi bygger en salgsorganisasjon utformet for å passe kjøpsmønsteret bedre. Vi danner ett salgskorps for profesjonelle innkjøpere og ett for forbrukermarkedet, som begge understøttes av en sentral salgsledelse for Norden. Endringen gjennomføres i alle nordiske land. Målsetningen med den nye organisasjonsformen er å tilby det nordiske markedet et mer kundetilpasset og koordinert sortiment, spesialisert salgskorps, samordnet og kundenær service og en sterk kreativitet og tydelighet i markedsføringen. - Fordi det nordiske gulvmarkedet er relativt stabilt, finnes det mye å vinne ved koordinering av f.eks. kundeservicefunksjoner, reklamasjonshåndtering, markeds-føring og administrasjon, fortsetter han. - Vår satsing skal hjelpe oss til å tilfredsstille det nye kjøpsmønsteret, men også til øke servicen til det nåværende. Tarkett i Norge vil fortsatt være et AS med Pål Kyhring som adm.direktør. Kyhring vil i tillegg ha ansvaret for kjeder som opererer i det nordiske markedet som Key Account Manager, Nordic. Jon Hennie vil ha ansvaret som salgssjef konsument i Norge og Gunnar Øvrebotten salgssjef prosjekt. Ordrekontor og teknisk assistanse vil fortsatt være i Norge.