Enorm entreprenørinteresse for Tresfjordbrua

Representanter fra 13 forskjellige norske og utenlandske entreprenører deltok på entreprenørinformasjonen om E136 Tresfjordbrua/Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth og bygglederne for entreprisene Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen, Sigmund Lønset og Jon-Trygve Løvik, ga mandag 5. gjennomganger av mål, hensikt og utfordringer som venter i denne viktige utbyggingsoppgaven.

For store og komplekse utbygginger mener Statens vegvesen at det kan være nødvendig å gi entreprenørmarkedet innsyn i de tekniske utfordringene som ligger i entreprisene før de formelle anskaffelsesprosessene settes i gang. Dette vil gi aktuelle tilbydere en mulighet til å vurdere alternative løsninger på et tidlig stadium, og å gi et bedre kalkulasjonsgrunnlag i den kommende anbudskonkurransen.

Det er Tresfjordbrua som er den mest utfordrende delen av dette prosjektet, og da spesielt fundamenteringen.

Statens vegvesen mener det viktig å ha full åpenhet i forhåndsinformasjonen slik at ingen skal kunne mene seg forbigått. I dette prosjektet er det tidligere i år satt inn en veiledende kunngjøring om prosjektet i databasen for offentlige kunngjøringer (DOFFIN).

Invitasjonen til informasjonsdagen ble gitt gjennom DOFFIN og bransjeforeningene Maskinentreprenørenes forbund (MEF) og Entreprenørforeningen Bygg- Anlegg (EBA). Ni større og mindre norske og fire tyske og danske entreprenører møtte.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth sier seg godt fornøyd med oppmøtet.

- Denne type informasjonsmøter er viktige og avklarende både for Statens vegvesen og aktuelle tilbydere, som da får en bedre forståelse av prosjektet og dermed blir satt i bedre stand til å avgjøre om de skal være med i den kommende anbudskonkurransen, sier han til vegvesen.no.

I sin orientering viste han også til den politiske prosessen, som er bestemmende for igangsetting av anskaffelsesprosessene.

- Dersom bompengeproposisjonen for prosjektet blir behandlet og vedtatt i Stortingets høstsesjon kan vi trolig klare en anleggsstart tidlig våren 2012 og ferdigstillelse av prosjektet i løpet av 2014 sier Brudeseth.

Entrepriseformen er utførelsesentrepriser, mens kontraktstypen som er valgt er enhetspriskontakt. Disse valgene er gjort ut fra ønsket om en balansert risikofordeling mellom byggherre og entreprenør. Statens vegvesen mener det er hensiktsmessig både teknisk og økonomisk i et prosjekt av denne art.

Prosjektet består av to store entrepriser, Tresfjordbrua inklusiv fylling på Remmem og Vågstrandstunnelen inklusiv sjøfylling på Vikebukt.

- De øvrige entreprisene er veger på Remmem og Vikebukt og elektrotekniske installasjoner i Vågstrandstunnelen, forteller Halgeir Brudeseth som med sin stab sitter i startgropa og venter på startskuddet.