Gedigen kontrakt på Follobanen

Planlegging og oppfølging i byggetiden av Follobanens kobling til Oslo har presset frem en av Jernbaneverkets mest omfattende og langsiktige prosjekteringskontrakter.

Avtalen Jernbaneverket signerte med Aas-Jakobsen onsdag 7. september er av den sjeldne arten. Den omfatter detaljplan, byggeplan og oppfølging i byggeperioden av både underbygging og samtlige jernbanetekniske fag. Oppdraget varer fram til den dagen Follobanen er ferdig bygget, det vil si minst sju år. Det er faktisk ingen i jernbaneverket som kan registrere et så stort oppdrag tidligere.

- Det er den første kontrakten der Jernbaneverket delegerer både underbygging og de fem jernbanetekniske fag til en rådgiver. For oss har dette store fordeler: Det gir oss en tydeligere rolle som byggherre og et lettere grensesnitt i vårt samarbeid med Aas-Jakobsen, kommenterer utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen.

Skaper aktivitet i rådgivermarkedet
Avtalen med Aas-Jakobsen har også stor betydning for Jernbaneverkets ønske å om bidra til utvikling av leverandørmarkedet.

En så stor kontrakt tvinger samarbeid mellom selskaper som i andre sammenhenger ville ha vært konkurrenter. Aas-Jakobsen skal samarbeide med ikke mindre enn 10 andre firmaer (Atkins på signal og jernbaneteknikk, Geovita på geoteknikk, Veritas på RAMS, Grindaker på landskap og arkitektur, Electronova på kabler og VA-anlegg, ViaNova på spor og VA-anlegg, ECT på jernbaneteknikk, Spor Arkitekter på arkitektur og NIKU på kulturminner).

- Dette er et solid bidrag i utvikling av leverandørmarkedet. Innføring Oslo er et komplekst delprosjekt som vil kreve mye av alle. Men for oss ligger det også store gevinster i det å slå sammen den tekniske planleggingen av jernbaneteknikk og underbygging i en kontrakt, sier Anne Katrine Kalager, prosjektsjef på Follobanen.

Stor og langvarig jobb
Aas-Jakobsen klarte nesten ikke å feire kontrakten, for de var så opptatt av å kartlegge jobben de har foran seg.

- Internt i selskapet sier vi at det finnes tre typer oppdrag: De som vi ikke ønsker oss, de som ikke er så farlig om vi ikke får, og de som vi virkelig vil ha. Follobanen var i den siste gruppen. Dette er en veldig spennende og teknisk krevende jobb som vi er fornøyd med å ha fått, sier Lars Narvestad, prosjekteringsleder hos Aas-Jakobsen.

Listen av oppgaver som ligger foran er lang. Men hva som skal prioriteres er Aas-Jakobsen ikke i tvil om.

- Vår førsteprioritet er å hjelpe Jernbaneverket med å tilrettelegge for en raskest mulig beslutning av hvilken trasé som skal velges gjennom Gamlebyen og inn til Oslo S. Det er et området med mange kulturminner og det er riktig å belyse omfanget av delprosjektets konsekvenser, forteller Narvestad.

Prosjektleder for innføring Oslo S, Per Iversen, er fornøyd med avtalen med en teknisk rådgiver som kjenner godt området rundt jernbanens hjerte.

- Det er mange år siden en ny jernbane er blitt koblet til Oslo S. I området rundt er det trangt om plassen og det finnes kulturminner som skal bevares. Anleggsgjennomføring og trafikkavvikling vil være særs krevende. Derfor er jeg glad for å ha med en rådgiver som er godt kjent i dette området, sier Iversen.