Saab nærmere konkurs

En svensk domstol har avvist Saabs søknad om restrukturering og gjeldsforhandlinger. Dermed øker faren for konkurs.

Ifølge tingretten i Vänersborg torsdag er lovens krav ikke oppfylt. Dommer Gunnar Krantz sier at en beslutning om restrukturering ikke kan tas om det ikke er god grunn til å anta at den kan lykkes.

Det kriserammede Saab søkte om restrukturering mandag i et nytt forsøk på å unngå konkurs, og håpet de skulle få ro og fred i opp til tre måneder for å finne en løsning. I en pressemelding sier Saab at kjennelsen blir anket.

En restrukturering innebærer at bedriften ville fått beskyttelse mot kreditorenes krav mens den forhandlet om reduksjoner i gjelda og ventet på forventet ny finansiering fra de kinesiske investorene Pang Da og Youngman.

Krantz sier at Saab i sin søknad ikke har godtgjort at pengene er på vei. Siden investeringene først må godkjennes av kinesiske myndigheter, mener han det hersker stor usikkerhet om hvorvidt pengene overhodet kommer. Han understreker at det var en tung beslutning å ta.

Skuffede ansatte

Saabs største fagforening, IF Metall, beklager kjennelsen. De mente at en restrukturering kunne være en god løsning.

«Hvis det ikke er mulig å finne en annen løsning, eller hvis ikke selskapet selv erklærer seg konkurs, må vi selv gjøre det i løpet av dagene som kommer,» sier IF Metall-lederen Stefan Löfven i en pressemelding.

Også de andre fagforeningene, Unionen og Sveriges ingenjörer, sier at de nå trolig må begjære selskapet konkurs for å sikre de 3.700 ansattes august-lønning fra statens lønnsgarantiordning.

Samtidig er det en vanskelig beslutning å begjære sin egen arbeidsgiver konkurs, men fagforeningene mener de må handle raskt.

– Det er beklagelig at man ikke har kunnet få til en restrukturering. Alle halmstrå er borte, så det er vel trolig denne veien vi må gå, sier Camilla Frankelius, som er forhandlingsleder i Sveriges ingenjörer.

Næringsminister Maud Olofsson er overrasket over kjennelsen, men statsminister Fredrik Reinfeldt har tidligere gjort det klart at regjeringen ikke vil trå til for å holde Saab i live.

Ingen nye biler

Saabs bilproduksjon i Trollhättan har, med unntak av et par uker i juni, stått helt stille siden april. Det skyldes at underleverandørene sluttet å levere varer fordi Saab ikke hadde betalt regningene.

For en uke siden meldte fabrikken om et nettotap på over 1.700 milliarder kroner i første halvår, og at de hittil i år bare har solgt 13.000 biler.

Fabrikken ble reddet fra konkurs av den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker i 2010, men uten kontanter og svakt salg, var det ikke lenger penger til å betale underleverandørene.

Antall fordringshavere i Saab Automobiles restruktureringsplan er anslagsvis 1.500. I tillegg kommer et hundretall hos datterselskapene Saab Automobile Powertrain og Saab Automobile Tools.

Ifølge konsernsjef Victor Muller skylder Saab underleverandørene rundt 1.150 milliarder kroner, i tillegg til de ansattes lønninger for august.

Den svenske advokaten og konkurseksperten Rolf Åbjörnsson mente at Saabs restruktureringsplaner ikke holdt mål og anbefalte retten å avslå søknaden.

– Hvordan skal Saab kunne lykkes når selskapet verken har penger eller produksjon? De har ingenting annet enn drømmer, og det holder ikke juridisk, sier han.