Mer forsutsigbarhet på riks- og fylkesveger

Statens vegvesen og Mesta i Østfold skal i vinter gjøre et forsøk med forenklet salting av 250km av vegnettet i tillegg til de 450km som saltes etter barvegstandard, skriver de i en pressemelding.

Samtidig skal en internettjeneste gjøre det lettere å forutse vegstandarden. Statens vegvesen har ansvar for fylkesvegene og riksvegene, men ikke kommunale eller private veger. I Østfold er det Mesta som utfører drift og vedlikehold på dette vegnettet for Statens vegvesen. - Vegene skal være framkommelige for kjøretøyer som er normalt utstyrt for vinterkjøring. Dette skal oppnås ved å redusere mengden snø og is på vegen samt sikre tilstrekkelig veggrep for trafikantene, forteller Svein Pedersen. To vinterstandarder blir tre Statens vegvesen har to hovedstrategier for vinterdriften i Østfold, barveg for hovedvegene og vinterveg for de mindre trafikerte vegene. Nå kommer i tillegg gråveg. - Hovedvegene, dvs 450 kilometer som omfatter E6 og E18 samt de mest trafikerte riksvegene, skal fortsatt driftes slik at de normalt er snø- og isfrie hele vinteren, sier Svein Pedersen. Ved snøvær iverksettes brøyting når snødybden er 2 cm og vegen skal være brøytet før det er kommet 6 cm. Det gjelder også under vedvarende snøvær. De øvrige vegene, ca 1450km, driftes som vinterveger, dvs at de vil ha snø- og isdekke hele eller deler av vinteren. Men i vinter skal Østfold og Nord-Gudbrandsdalen foreta et forsøk med såkalt gråvegstandard på ca 250km av vintervegnettet. Her vil vi salte så mye at det utenom snøværene blir bart i hjulsporene, men ikke over hele vegen, sier Terje Olberg. På vinterveger med liten trafikk skal det ved snøvær settes i gang brøyting ved 6 cm tørr snø og vegen skal være ferdig brøytet før det har kommet 15 cm. På veger med stor trafikk skal brøyting under snøvær starte ved 2 cm tørr snø og snømengden aldri overskride 7 cm.