Tørrskodd over Hardangerfjorden

5.september var catwalken på Hardangerbrua ferdig. Dette ble skikkelig markert midt på catwalken, rundt 90 meter over fjorden.

Fakta:

Hensikt: Hardangerbrua vil erstatte dagens ferjesamband på riksveg 7/riksveg 13 mellom Bruravik og Brimnes. Brua vil tene fleire føremål.

Lengde: Hengebru: hovudspenn 1310 m, totallengd 1380 m. Brutårana i betong har ei høgd på 202,5 m

Omfang: + 2,4 km tunnel og 0,8 km ny veg i dagen

Finansiering: Stat, Kommune, Bompenger

Totalkostnad: 2,30 mrd. kr

Markeringen skjedde vet at ordfører i Ulvik og Ullensvang møttes på midten, etter at man hadde gått fra hver sin respektive side av fjorden. Dette ble et historisk møte, første gang man kunne gå tørrskodd over fjorden i Hardanger. Fjordarmen her heter Eidfjorden.

Catwalken – eller kattastien – er en hengende arbeidsplattform i hengespennet til Hardangerbrua.

Nettstien skal brukes under alt stålarbeidet mellom Vallavik og Bu fram mot åpning av Hardangerbrua i juni 2013.

Catwalken er bygd opp av til sammen 3.500 m med stålnett, bygd av 1.716 stålmatter.

Mattene er bygd i Tyskland. På nettet er det montert trestier til å bedre vandringen for mannskapene ute på plattformen. Trematerialene er bundet i nettmattene ved bedriften Nedrevåg i Kinsarvik.

Arbeidsplattformen er arbeidsplassen for mannskapa under spinning av kabler til Hardangerbura. Dette vil pågå fra slutten av september 2011 og til årsskiftet 2011-2012.

Ut på vinteren kommer hengestengene fra Frankrike. 120 av de i alt 130 hengestengene blir leverte på tromler, og heist i opp i kablene fra et fartøy på fjorden, etter at hengestangsfestene er på plass i kablene.

De 10 korteste hegnestengene er stålgods, og levert fra England.

De 23 stålkassene som skal utgjøre kjørebanen til Hardangerbrua er under produksjon i Shanghai. De blir leverte med ett skip ut på våren 2012, og skal løftes opp i det 1310 meter lange hovedspennet mellom brutårnene i løpet av sommeren 2012.