Byggmesteren lanserer landets første lydblad

Som landets første og foreløpig eneste tidsskrift, kan fagtidsskriftet Byggmesteren nå presentere en lydbladversjon på CD. Alle som ikke er så glade i å lese eller ikke har så god tid til det, får dermed en mulighet til å høre seg gjennom bladet.

Vi lanserer lydbladet først og fremst fordi det er mange i byggenæringen som har lese- og skrivevansker i en eller annen grad. Men også en del andre som ikke er særlig glade i å lese, får en lettere tilgang til fagtidsskriftets artikler med lydblad på CD, sier ansvarlig redaktør Per Bjørn Lotherington. De fleste dyslektikere har stor glede av lydbøker. Når også fagtidsskrifter som Byggmesteren kommer i lydbokformat, vil det hjelpe mange med lese- og skrivevansker til å holde seg oppdatert i faglige spørsmål. Vi håper derfor at andre vil følge Byggmesterens eksempel, sier Marianne Grønner, generalsekretær i Dysleksiforbundet i Norge. Mange bygg- og tømrermestre sier at de har valgt et håndverk fordi de slet med å lese og skrive på skolen. Vi regner derfor med at en god del av våre medlemmer og andre i denne bransjen lettere vil kunne tilegne seg faglig informasjon når de kan høre Byggmesteren som lydblad. På bakgrunn av de erfaringene Byggmesteren nå måtte få, er det naturlig at vi vurderer å tilpasse vår medlemsinformasjon til lydbokformatet, sier Kjetil Eriksen, formann i Norges Byggmesterforbund. Byggmesterens lydbladversjon sendes ut med fagtidsskriftet, og blir tilbudt abonnentene mot et tillegg i abonnementsprisen på 100 kroner i året. Byggmesteren utkommer med 10 utgaver per år i et opplag på 7.000. Primær målgruppe er bygg- og tømrermestre, firmaer og håndverkere som bygger med tre. Byggmesteren utgis av Byggforlaget AS for Norges Byggmesterforbund. Om dysleksi: Mellom fem og ti prosent av den norske befolkningen har lese- og skrivevansker i en eller annen grad. Det er antatt at prosenten er høyere i byggebransjen og i andre håndverks- og industribransjer. En undersøkelse gjennomført i sommer av Vox, nasjonalt senter for læring i arbeidslivet, viste dessuten at nesten 30 prosent av norske bedriftsledere mener så mange som halvparten av arbeidsstokken deres kunne gjort en bedre jobb om de var flinkere til å lese og skrive.