Åtte ganger så kjapt med helikopter

Mandag og tirsdag denne uken har folk i Barkåkerområdet kunnet se et ganske spektakulært stykke jernbanearbeide, skriver Strukton på sine hjemmesider.

Saken dreier seg om jernbanearbeide i luften! 150 master for kjøreledning og et antall trafokiosker har i løpet av noen svært effektive timer blitt heist opp og fraktet på plass over de ferdig støpte fundamentene på strekningen ved Barkåker Nord. Ved hjelp et svært profesjonelt luft- og bakketeam fra Pegasus Helicopter. ( Les mer om disse her: http://www.pegasus-as.no/)

Det er gjort store forberedelser i forkant hos Struktons arbeidslag på Barkåker Blant annet må alle mastene ligge i kronologisk orden, nøye merket og kontrollert for koordinering med frakten ut på fundamentene.

Arbeidene startet i nordenden av sporet ved den snart ferdige broen. Pegasus Helicopter holdt først et sikkerhetskurs med alle de involverte både fra Strukton Rail AS og sikkerhetsansvarlige i JBV. Her ble sikkerheten både i, rundt og under helikopter nøye gjennomgått i en sikker jobbanalyse (SJA).

Deretter holdt de også opplæring i hvordan mastene skulle stroppes korrekt, og opplæring i hvordan fraktwire og tilhørende utstyr fungerer. Store krefter er i sving både med tunge master og tungt flyvende maskineri. Det krever enorm presisjon både fra pilot og bakkemannskap for å manøvrere en ca 600 kgs stålmast på plass på ca 1 m2, der den skal boltes fast før helikopteret slipper stroppene.

Det er kontinuerlig radiokommunikasjon mellom lagbaser på bakken og pilot. Og andre forhold som vind, vær og temperatur i luften spiller også en stor rolle når man skal utføre slike arbeider. Disse dagene hadde både Strukton Rail og Pegasus været på sin side, og alle arbeidoppgaver ble løst på en tidsbesparende, effektiv og tilfredsstillende måte.

Pegasus Helicopter høstet svært gode kritikker fra Strukton Rail AS etter utført arbeid.

Det hevdes at det går åtte ganger så fort å bruke helikopter som om man brukte skinnegående materiell.

Strukton Rail fortsetter daglig byggingen av KL-anlegget - på bakken. Se flere bilder her : https://picasaweb.google.com/100979090885305430067/STRUKTONOGPEGASUS?authkey=Gv1sRgCJWI9_nvxcrYAw#

 

alle bilder : Anne Thoresen