Nytt dobbeltspor Lysaker Sandvika

Nytt dobbeltspor Lysaker Sandvika

Sted: Bærum

Prosjekttype: 6,7 km nytt dobbeltspor. Bærumstunnelen utgjør 5,7 km.

Totalkostnad: 3,2 milliarder kroner

Byggherre: Jernbaneverket

Rådgivere: Dagsone: Dr. ing. Aas Jakobsen - Tunnel: Multiconsult - Reguleringsplan: Asplan Viak - Jern-
baneteknisk anlegg: Jernbaneverket - SHA og beredskap: Asenso

HOVEDKONTRAKTER:
LYSAKER VEST -
Veidekke Entreprenør

Kontraktssum eks mva: 375 mill. kr
Dagsone: 700 m (inkl. 150 m kulvert gjennom løsmasser)
Dobbeltsporet tunnel: Ca 700 m

SKALLUM -
Veidekke Entreprenør

Kontraktssum eks mva: 365 mill. kr
Dobbeltsporet tunnel: Ca 1800 m

FOSSVEIEN -
NCC Construction

Kontraktssum eks mva: 373 mill. kr
Dobbeltsporet tunnel: Ca 1800 m

SANDVIKA ØST
Skanska Norge

Kontraktssum eks mva: 498 mill. kr
Enkeltsporet tunnel: Ca 400 m
Dobbeltsporet tunnel: Ca 800 m

DAGSONE ENGERVANNET -
Entreprenører jernbaneteknikk: Spor og kontaktledning: Baneservice - Signalanlegg: Siemens - Elkraft: YIT Building Systems - Tele: T-Connect

Underentreprenører: Branntetting: Firesafe - Peling og spunting: Kynningsrud - Anleggsgartner: Steen & Lund - Massetransport: Alf Johansen, Isachsen Entreprenør - Armeringsarbeider: Ameringsservice - Sprøytebetong i tunnel: Entrep-
renørservice - Wiresaging: Diamant Wire Teknikk - Pigging: Hegna Maskinservice - Gjerder og rekkverk: Øst-Com - Div. grunnarbeider: Team Anleggsservice

Leverandører: Celsa Steel Services, Norbetong, Unicon, Norcem, Franzefoss Pukk, Lande Mek, Vik Ørsta, Field Air, Dmixab, Loe Rørprodukter, Norpump, Orica Norway, BASF, Atlas Copco, Codan, Sandvik Tamrock, Z-Prefab, Stord Innkvartering, T O Bull, Skumtech

26. august kjørte det første toget gjennom den nye Bærumstunnelen mellom Lysaker og Sandvika. Jernbaneverket kan dermed sette sluttstrek for rundt 10 års anleggsvirksomhet mellom Asker og Lysaker.

– Arbeidene med Lysaker – Sandvika parsellen har gått veldig bra. God planlegging og ingen store overraskelser bidro til at vi var ferdige tre måneder før planlagt og vi havnet også noe under budsjett, sier Knut Edmund Knutsen, Jernbaneverkets prosjektleder for grunnarbeidene mellom Lysaker og Sandvika. Knutsen, som også var prosjektleder for grunnarbeidene mellom Sandvika og Asker, har fulgt Vestkorridor utbyggingen siden starten for ti år siden.

– Det er flere enn meg som har vært med hele veien og det har vært positivt. Erfaringen og ikke minst arbeidsmiljøet vi har bygget opp i løpet av disse årene har helt klart hatt betydning for at byggingen av denne siste parsellen har gått på skinner, sier Knutsen og legger til at både rådgivere, entreprenører og leverandører også har levert varene i prosjektet.

Mange naboer
For Jernbaneverket har den store utfordringen i prosjektet vært planlegging og bygging av tunnel i tett bebygde Bærum. Rundt 2700 boliger ble undersøkt og kartlagt i forkant av prosjektet. Ikke rart Knut Edmund Knutsen og resten av prosjektet var forberedt på store utfordringer knyttet til prosjektets mange naboer.

– Vi har brukt mye ressurser på å følge opp og overvåke alle boligene i det nærmeste området over og ved siden av tunnelen. Det å bygge tunnel i et så tettbebodd område har også medført strenge krav til arbeidstider for støy og støv. For å redusere belastningen på naboene under utsprengningsperioden, måtte egne ruter og tidspunkt for bortkjøring av stein følges. I tillegg måtte vi bygge uten å forstyrre driften på det eksisterende sporet, noe som har krevd enormt med planlegging og logistikk. Alt dette har vært med på å utfordre framdriften, og det har til tider vært tøft å få alle disse hensynene til å gå i hop. Derfor er jeg veldig stolt over hvor bra det faktisk har gått, konkluderer prosjektlederen.

Knutsen er også veldig fornøyd med at kravene til innlekkasje av grunnvann ble overholdt med gode marginer.

– Vi hadde krav på maks fire liter per minutt på hundre meter tunnel og havnet på litt over to liter, opplyser han.

Historisk begivenhet
3,2 milliarder kroner er prisen for 6,7 kilometer nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika. Bærumstunnelen utgjør 5,7 kilometer av strekningen. Anleggsarbeidene startet i mars 2007 og ble avsluttet i slutten av august.

Ferdigstillelsen av Lysaker – Sandvika parsellen regnes som en historisk milepæl for den norske jernbanen. Hovedpulsåren til jernbanenettet i Norge er kvitt en plagsom flaskehals og de reisende vil forhåpentligvis nyte godt av kortere reisetid, mer punktlige tog og større kapasitet. Statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var selvsagt på plass da strekningen ble offisielt åpnet 2. september.

Fire store kontrakter
Det er Multiconsult og Aas-Jakobsen som har hatt ansvaret for prosjekteringen av henholdsvis dagsone og tunnel mellom Lysaker og Sandvika. De jernbanetekniske anleggene er det Jernbaneverket selv som har prosjektert.

Driving av tunnel og dagsonearbeider ble som kjent delt i fire store kontrakter. Veidekke tok to av kontraktene og har omsatt for cirka 740 millioner kroner i prosjektet. De drev rundt 2,5 kilometer med fjelltunnel, men møtte nok på størst utfordringer i forbindelse med dagsonen på Lysaker hvor de måtte håndtere ekstremt bløte leirmasser før de kunne støpe en 150 meter lang kulvert. Byggegropen ble stabilisert med spuntvegger og et stort antall kalk- og sementpeler ble slått ned. Utgravingen av leirmassene ble mer krevende enn forutsatt på grunn av risikoen for utglidning av leirmasser og grunnbrudd. Det ble derfor nødvendig å benytte flere helger med enkeltspordrift på eksisterende jernbane for å få gjennomført utgravingsarbeidene.

NCC Construction tok den tredje av hovedentreprisekontraktene. NCC har i hovedsak bygget 1800 meter dobbeltsporet jernbanetunnel og har omsatt for 373 millioner kroner.

Den største enkeltkontrakten er det Skanska Norge som har utført. 498 millioner kroner tok Skanska for å bygge den krevende strekningen langs Engervannet øst for Sandvika stasjon.

Skanskas arbeider har blant annet omfattet støpingen av en 630 meter lang støttemur langs Engervannet og ikke minst ble 70.000 kubikkmeter fjell fjernet ved hjelp av wiresaging og pigging for å gjøre plass til nye spor.

Tekniske entrepriser
Det har selvsagt også blitt utført betydelige jernbanetekniske arbeider i prosjektet. Baneservice utført entreprisen som omfatter spor og kontaktledning. Ikke mindre en 24.800 betongsviller og 20.600 meter skinner er montert i prosjektet. På det meste la Baneservice 1200 meter skinner i døgnet.

De andre tekniske entreprisene er det Siemens (signalanlegg), YIT Building Systems (elkraft) og T-Connect (tele) som har stått for.

Stort omfang
Jernbaneverket har hentet frem noen tall som beskriver omfanget av Lysaker-Sandvika prosjektet. De har blant annet regnet ut at det har gått med knappe 1,5 millioner arbeidstimer i prosjektet. og disse arbeidstimene har blant annet gått til å støpe over 1.000 meter betongkulvert og til å ta ut og kjøre bort ca 1.270.000 kubikkmeter fjellmasser. Det meste av tunnelmassene er kjørt til Drammen havn.

Tekst: Ådne Homleid


Flere prosjekter