Tøffe interne frister i BE

- Hos oss synes vi at hurtig og god behandling er god folkeskikk. Folkeskikken er også kommet inn i forvaltningsloven, sier assisterende direktør Gustav Pillgram Larsen i Statens bygningstekniske etat.

- Den sier at forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Derfor har vi har satt klare interne frister for vår egen behandling. Om vi får fastsatt eksterne mål for vårt tempo, vil det bety lite. Likevel ønsker vi slike rammer velkommen. Selv om regjeringen kommer med frister, vil våre interne frister være kortere, legger Pillgram Larsen til. - I serviceerklæringen og i arbeidsplanen for 2004 har de disse fristene for arbeidet: * Når du ringer skal du normalt ha svar fra sentralbordet vårt innen 2 minutter. * Når du besøker oss skal du treffe saksbehandleren du har avtale med innen 5 minutter. * Henvendelser fra media besvares snarest og senest innen én time. * Spørsmål på BeInteraktiv svar eller kommentar innen 2 virkedager. Eller beslutning om at dette ikke krever kommentar fra oss. * Når du skriver til oss skal du få svar innen to uker etter at vi har mottatt henvendelsen. Dersom vi ikke kan gi deg et endelig svar på dine spørsmål innen fristen, vil du likevel få et foreløpig brev der vi bekrefter at vi har mottatt din henvendelse. Her vil du også få opplyst hvor lang tid det vil ta før du får svar. * Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet innen angitt frist eller innen 7 dager. - For sentral godkjenning * Førstegangsbehandling - vedtak innen 1 uke. * Endringer - vedtak innen 1 uke. * Fornyelser - vedtak senest 3 uker før utløp. * Klager - ferdig fremlegg for klagenemnd innen 3 uker. * Rapport om dårlig arbeid - brev til foretaket innen 1 uke, (eller beslutning om ikke å følge opp). Kopi sendes rapportør. * Frister som er gitt foretak - følges opp senest 1 uke etter fristens utløp.