Etappevis innfartsvei til Kristiansund

Den nye innfartsveien til Kristiansund vil bli bygd ut i flere etapper fram til 2025. Prosjektet innholder blant annet sammenhengende sykkelveinett fra Krifast til sentrum, skriver Tidens Krav.

Statens vegvesens opererer nå med en prislapp på 3,5 milliarder kroner, mens bompenger (80 prosent) og statlige bidrag (20 prosent) ikke tillater utbygging for mer enn 1,5 milliarder kroner. Dermed må byens folkevalgte velge hva som må gjøres først og sist.

Må velge

Det nye bystyret som velges om noen dager, står foran en rekke viktige valg om hvilke strekninger inn mot byen som skal utbedres, og hvilke de ikke har råd til å gjøre noe med.

Selve hovedveien har tre store utfordringer: Rensvik-krysset, Løkkemyra-Melkvikan og Wilhelm Dalls vei fram til Viadukten. Det største problemet er ved Viadukten til Løkkemyra, hvor trafikken er over 18.000 kjøretøyer i døgnet, langt over det som er grensen for hva en tofelts vei skal tåle. Når Krifast-bommen fjernes om et års tid, er det ventet at trafikken til og fra Kristiansund vil øke ytterligere med mellom 10 og 20 prosent.

Tunnel?

Ett av alternativene er å bygge 4-felts vei langs Wilhelm Dalls vei og ny Nordsundbru. Dette er mulig å få til, men vurderes som uheldig, både når det gjelder det trafikkmessige, arealbruken og miljøet.

Det andre alternativet er tunnel fra Løkkemyra til sentrum. Foreløpig er tunnelinnslag i Vågen sett på som det mest hensiktsmessige fordi ikke all trafikk skal til Kaibakken. Men andre alternativer vil bli vurdert. Det kan bli aktuelt med tunnelinnslag inne i sentrum.