Stor dag for jernbanen

I løpet av de siste ti årene er det investert over åtte milliarder kroner på jernbanestrekningen Lysaker – Asker. Nå er det meste på plass. Ikke minst vil de nye dobbeltsporene sørge for at NSB kan øke kapasiteten. Håpet er at flere tog og et bedre rutetilbud vil lokke flere til toget. Men nå er tiden overmoden til å starte arbeidet på en ny Oslotunnel. Dagens jernbanetunnel under hovedstaden er for lengst sprengt.

Et paradoks er det nok at det var nye problemer i Oslotunnelen også natt til fredag som er den store dagen for prosjektet Lysaker – Asker. I dag er det nemlig åpningsfest.

Tidlig søndag 28. august ble morgenens første flytog det aller første persontoget gjennom Bærumstunnelen. Dermed er den nye strekningen mellom Lysaker og Sandvika satt i ordinær drift for alle typer tog.

Et annet lite paradoks er at man fortsatt kan kjøre i 60 km/t, selv om den nye strekningen nå er åpnet for inntil 160. Årsaken er at tidspunktene for ruteskifter er fastsatt gjennom internasjonale avtaler. Reisetidsgevinsten fra de nye sporene legges inn i rutene før ved neste ruteendring, som er 11. desember.

Men nå lover Jernbaneverket bedre punktlighet, mer driftssikkerhet og større fleksibilitet for avviklingen av togtrafikken.

Med dette vil trafikken på strekningen vest for Oslo kunne økes fra dagens 11-12 tog pr. time i hver retning, til omkring 22 tog pr. time. Dette vil gi en kraftig bedring av togtilbudet, ikke bare i Asker og Bærum, men for hele Østlandsområdet.

Men skal jernbanen virkelig bli et alternativ MÅ det komme en ny Oslotunnel!!!