Det ble statssekretær Lars Erik Bartnes som fikk kneppe opp båndet og erklære den nye vegen og tunnelen for åpnet. Nybyggingen gjør strekningen mellom Bodø og Fauske mer enn 6 km kortere.
Prosjektområde
Prosjektområdet ligger i Fauske kommune, 6-18 km vest for sentrum. Trafikkmengden på strekningen er ca 3300 kjøretøy i døgnet.
Problembeskrivelse
Det er betydelig bebyggelse lang vegen. Over halvparten av strekningen har nedsatt fartsgrense (mindre enn 80km/t). Med unntak av strekningen mellom Furnes og Valnesfjord skole mangler gang-/sykkelveg. Over 100 boliger har støybelastning over 55dBA. Det aller meste av trafikken er gjennomgangstrafikk.
Tiltak
Det bygges ny 2-felts veg og tunnel mellom Røvika og Strømsnes. Strekningen er ca 6 km. Vegen vil redusere kjørelengden på strekningen med ca 6.2 km. Den ligger inntil jernbanen på hele strekningen og får et kryss i hver ende av parsellen.
Strekningen er den første i landsdelen med midtfelt. Dette er som et tiltak mot møteulykker.
Kostnader
Totale prosjektkostnader anslås til ca 450 millioner kroner (2008-kroner).
Effekt
Trafikkmengde på ny veg antas å bli ca 3000 - 4000. Trafikkmengde på gammel veg reduseres til drøyt 300 (10 % av dagens nivå). Besparelser i transport, miljø og ulykkeskostnader er beregnet til 450 millioner kroner. Prosjektet fører ikke med seg ”større” negative konsekvenser.
Reguleringsplanen ble vedtatt i Fauske kommunestyre 16.2.2006.