Oslofjordtunnelen er sju kilometer lang, men har bare én nødutgang. Når det oppstår mye røyk i tunnelen, er det umulig å komme seg unna, skriver Aftenposten.
– Det er alltid en risiko å kjøre i slike bratte tunneler, innrømmer Nils Erik Bogsrud overfor NRK.no, sjef i Statens vegvesen Akershus. Tunnelen ville ikke ha blitt bygget slik i dag..
Under den siste brannen var det minst fire kilometer fra brannstedet til nærmeste rømningsvei. Flere andre mangler ved brannsikkerheten kommer også frem i rapporten ifølge avisen:
• Rømningsveiene er ikke markert og det er ingen informasjonsskilt i tunnelen.
• Det finnes ingen restriksjoner for kjøretøy som er mer brannfarlig enn det tunnelen er laget for å tåle.
• Det er ikke blitt gjort en god nok risikoanalyse av brannsikkerheten.
Ingen mistet livet i brannen 23. juni. Det kunne imidlertid ha gått langt verre, forteller brannsjef i Søndre Follo Brannvesen, Ole Bjørn Kaasa.
– Beredskapen fungerte, men det var helt på grensen til å bli katastrofe. Hvis kjøretøyet som begynte å brenne hadde fraktet mer brannfarlig gods, kunne utfallet blitt annerledes, sier han.
Nå har Statenes Vegvesen satt opp nye skilt og bestilt et bedre varslingsanlegg for å utbedre sikkerheten i tunnelen. I tillegg blir det trolig lavere fartsgrense og forbikjøringsforbud for tunge kjøretøy i tunnelen når den åpnes for tunge kjøretøy i slutten av oktober.
Les her hva Aftenposten.no skriver:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4212866.ece
Les her hva nrk.no skriver:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7772191