Dårlig vær deltok, men vant ikke

Både UltraBirken og FredagsBirken gikk under fullt akseptable forhold. Men i Birkebeinerrittet dagen etter fikk vel halvparten opplevde til dels kraftig regn på turen over fjellet.

Klok av skade fra de to siste årene hadde rittarrangøren lagt ned store ressurser i utbedring av traseen. Grusen som var lagt på i flere av de krevende tekniske partiene hindret det meste. Men da et kraftig regnskyll øste ned, kunne det allikevel ikke forhindre at deltakelsen for mange våt og sølete.

Men opplevelsen i år ble ikke for kald; i fjor kom temperaturen helt ned mot tre plussgrader. Temperaturen på lørdag lå mellom 15 og 20 grader. Flere kan ha trodd at værforholdene skulle bli atskillig verre.

– Det kan se ut som om mange har skjelt til de dårlige værprognosene, sier daglig leder i Birkebeinerrittet, Tone Lien, til Byggeindustrien.

Av 17.617 påmeldte ryttere møtte 13.731 opp på startstreken i Rena. Dette frafallet er noe større enn normalt, men på den annen side, det var samtidig langt færre som brøt rittet. Og de første som kom i mål kunne fortelle om en løype som var sugende og krevende, men langt fra uoverkommelig.

I det tradisjonelle sponsorteltet til Leca/Norcem/Byggeindustrien var det både fredag og lørdag stinn brakke med slitne og nydusjede rittdeltakere. Til sammen var det disse to dagene ca. 300 deltakere innom, som hadde gjennomført rittene i sponsoratets farger. Over en frekk og rykende varm kjøttgryte ble ritterfaringer delt med andre, mens væskebalansen behørig ble overvåket og etterfylt. Ytringer om treningsmetoder, sykkel- og dekkvalg ble utvekslet.

Utenfor teltet ble forholdene i løypa og ved målområdet ved Håkons hall mer gjørmete utover ettermiddagen. Da himmelens sluser åpnet seg og investeringene med grus og andre utbedringer ikke lenger spilte noen stor rolle, utviklet rittet seg nok en gang til et Tour de Gjørme.

Men været vant ikke, og ødela i år derfor verken idrettsgleden eller turopplevelsen.

– Det var i år langt færre som brøt rittet enn i fjor, sier Tone Lie.

Vi kommer tilbake med en fyldigere reportasje i første utgave av Byggeindustrien.

Se bildekaruseller her