Fakta om Nordenga bru
* Lengde: 306 meter (ståldelen over sporområdet er 160 meter).
* Høyde: 35 meter.
* Bredde: 23,6 meter.
* Kjørebanen ligger 7 meter over bakken på det høyeste punktet.
* Stålkonstruksjonen alene veier 1970 tonn.
* Består av to adskilte deler; én for biltrafikk og én for gående og syklende.
* Forventet gjennomsnittstrafikk: 15-20 000 biler i døgnet (etter at hele Bjørvika-utbyggingen er ferdig).
* Byggekostnad: 550 millioner kroner.
* Arbeidene ble påbegynt i 2009.
* Åpnes for gående og syklende 26. august.
* Åpnes etter planen for biltrafikk 30. august.
Selv om brua formelt åpnet fredag, vil den ikke bli tatt i bruk av bilistene før tirsdag. Dette innebærer en kraftig forbeding av trafikksystemet i området.
Brua vil gi en mer effektiv trafikkavvikling, ved at den overtar rundt halvparten av trafikken som i dag går over Bispelokket/Nylandsbrua og videre på Ring 1. Med Nordenga bru på plass kan arbeidet med å rive Bispelokket og utbyggingen av de nye bygatene i Bjørvika startes.
Nordenga bru har en egen fem meter bred gang- og sykkelveg. Denne vil betraktelig forbedre forholdene gående og syklende, som tidligere måtte hele vegen rundt Oslo S eller via Gamlebyen for å komme til fjorden.
Prosjektdirektør Stein Fyksen forteller at det på mange måte har vært et krevende prosjekt, blant annet på grunn av nærheten til Oslo S og veinettet i området. Han fortalte unde råoningen at han er godt fornøyd med sluttresultatet.
Hovedentreprenør på prosjektet har vært Betonmast Anlegg AS. Rådgivende ingniør er Aas-Jakobsen. Arkitekt er Birger Heyerdahl Sivilarkitekter AS.
Byggingen av Nordenga bru er en del av E18 Bjørvikaprosjektet, som hadde byggestart høsten 2005. Første etappe gikk ut på å få bundet sammen Festningstunnelen i vest og Ekebergtunnelen i øst med en 1 100 meter lang senketunnel. Etter at tunnelen åpnet for trafikk høsten 2010, markerer åpningen av Nordenga bru nå oppstarten av prosjektets etappe 2: Arbeidet med de nye bygatene, som vil pågå frem mot 2015.
Dronning Eufemias gate blir den nye hovedgaten gjennom Bjørvika; en 43,2 meter bred og 700 meter lang aveny som vil inneholde trikketrasé, bilveg med kollektivfelt og sykkelfelt i begge retninger, samt to fortau.
Byggeindustrien kommer tilbake med en større presentasjon av broen i nr 11.
Se videoer fra byggingen av brua:
Nordenga Bru 1
Nordenga Bru 2