Contexo skal bygge Tretten bru

I konkurranse med fire andre entreprenørfirmaer gikk oslofirmaet Contexo AS av med seieren om å bygge den nye brua på Tretten. Torsdag 25. august undertegnet de kontrakt med Statens vegvesen. Innen utgangen av august er de i gang med oppdraget.

I tillegg til bygging av ny Tretten bru og veger inn mot den nye brua, inngår riving av dagens bru og bygging av ei midlertidig bru. Kontrakten er verdt 65 millioner kroner. Nye Tretten bru skal åpne for trafikk i juni 2012.

Contexo fikk oppdraget fordi de hadde det laveste pristilbudet blant de fem som deltok i anbudskonkurransen.

- Vi er veldig fornøyd med at Statens vegvesen har vist oss tillitten og gitt oss oppdraget med å bygge ny Tretten bru. Vi har lenge hatt lyst til å bygge ei stor trebru, og vi ønsker oss kompliserte prosjekter som gir oss utfordringer. Dette prosjektet oppfyller så absolutt disse kriteriene, sa prosjektleder hos Contexo, Knut Brusletto, under kontraktsmøtet på anleggskontoret i Øyer i går.

Fagverksbru i tre

Nye Tretten bru blir ei 148 meter lang fagverksbru i tre. Brua får to kjørefelt og fortau på den ene sida. Den nye brua erstatter ei fagverksbru i stål fra 1895. Gamlebrua ble forlenget i 1977 for å gi plass til E6 som ble lagt under brua, langs elvekanten. Også den nye brua skal gå over både Lågen og E6. Den nye brua ivaretar framtidig utvidelse av nåværende E6.

I samme trasé

Den nye brua skal gå i samme trasé som den gamle. Det betyr at den gamle brua må rives før den nye kan bygges. Men det aller første Contexo skal gjøre, er å etablere en midlertidig forbindelse over Lågen. På nordsida av dagens bru skal de bygge ei midlertidig bru, ei såkalt interimbru.

Når den midlertidige forbindelsen er på plass, starter rivinga av dagens bru, det vil si i november i år. Bygginga av den nye brua starter i desember.

E6 stenges i perioder

Under rivinga av gamlebrua kan det bli nødvendig å stenge E6 i kortere perioder. Da blir E6-trafikken omdirigert gjennom Tretten sentrum. Under bygginga av den nye brua kan det også bli aktuelt å stenge E6 i korte perioder.

Fjernes før vårflommen

Interimbrua og fyllingene inn mot brua blir liggende fram til vårflommen 2012, nærmere bestemt til 15. april. Da må den rives for å unngå at vannstanden i elva blir ekstra høy oppstrøms, eller at Lågen river med seg fyllmasse som kan føre til forurensning, eller at vannmassene rett og slett tar med seg hele interimbrua.

Omkjøring og kollektivtransport

I perioden fra april fram til den nye brua åpner i juli 2012, blir det omkjøringsmuligheter via Øyer bru, Tingberg bru, Baksidevegen og Gausdalsvegen.

Både i perioden med interimbru og i flomperioden får myke trafikanter som skal krysse Lågen, tilbud om kollektivtransport.