Våt, men varm Birken?

Alle gode ting er tre, er det sikkert mange Birkebeinere som håper etter to år med regn, gjørme og kalde hender og føtter. Dessverre ser det ikke ut til at værgudene er på Birkensyklistenes side i år heller. Trøsten er at det trolig blir varmere enn i fjor.

Aftenposten.no melder at det lørdag skal falle over 15 millimeter nedbør over Lillehammerområdet. Det ser ut til at gradestokken holder seg på 15-16 grader. Likevel kan det bli kjølig for våte syklister i de lange nedkjøringene. Og husk at været kan forandre seg raskt på fjellet.

Etter to år hvor Birkebeinere har kommet hutrende i mål på Lillehammer, kan det være lurt å tenke et par ganger over hva man har på seg på kroppen.

En god regnjakke, heldekkende hansker og skotrekk er utstyr som i alle fall bør være med i sekken hvis det blir vått og kaldt. En ulltrøye innerst mot kroppen og sokker med innslag av ull kan også være lurt å vurdere for å sikre en komfortabel ferd over fjellet. Løse ermer og bein er en investering du ikke kommer til å angre på.

De to siste årene med mye regn har det også blitt anbefalt å kjøre Birkebeinerrittet med skjermer for å unngå søl og sprut på deg selv, drikkeflasker og medsyklister. Husk å spytte ut den første slurken du tar av drikkeflaska hvis det blir skikkelig sølete. I 2009 ble mange Birkebeinere syke og fikk diaré etter å ha drukket rett av flaskene.

En liten sykkelskjermlue under hjelmen beskytter også brillene mot sprut.

Noen dager før rittet bør du ha kontroll på sykkelen. Har du ikke det, bør du ta en titt på sjekklisten til Henrik Oftedal og Anders Hallingstad i Foss Sport fungerer som Norcem/Leca/Byggeindustriens egen mekaniker i rittet.

* Stram alle skruer. Syklene brukes ofte i omgivelser der det rister godt og da kan skruer løsne.

* Sjekk dekk og slanger. Hvis dekk og/eller slanger er slitt og gamle er sjansen for punktering utrolig mye større.

* Pass på lufttrykket. Mange har for mye luft i dekkene. Tar man utgangspunkt i et 2.0 dekk, så er en grei tommelfingerregel at dekktrykket i psi skal være egen vekt dele på to. Har man andre type dekkstørrelse så er ikke denne formelen like velegnet.

* Juster gir og bremser.

* Pass på at det er nok bremseklosser

* Sjekk at krankarmene går lett rundt.

* Sjekk at det ikke er slark i navene.

* Sjekk at hjulene er rette.

* Sjekk at kjedet er renset og oljet

* Bruk sykkelolje ut i fra føreforholdene

- Hvis det regner er det enda viktigere at alt er smørt og at strømper og vaiere er nye. Da er det lettere at girene henger seg opp, sier Oftedal.