Mesta mister 100 millioner

Det meste har gått byggenæringens vei rundt budsjettforliket mellom regjeringen og Fremskrittspartiet. Men det også noen aktører som får redusert sine budsjetter.

Den ene innsparingen berører Mesta. De får redusert sine bevilgninger med 100 mill. kroner i restruktureringstilskuddet. Spørsmål nr. 1, fra Finanskomiteen/ SVs fraksjon, av 12.11.2004, vedrørende budsjettavtalen 2005 Hva vil rammes av kuttet på 100 mill. kroner i restruktureringstilskuddet til Mesta AS? Svar: Spørsmålet er forelagt Samferdselsdepartementet som har gitt følgende svar: En reduksjon med 100 mill. kr av bevilgningen i 2005 til restrukturering vil ikke få umiddelbare konsekvenser for omstillingsprosessen i Mesta. Dette har sammenheng med utbetalingsforløpet for førtidspensjon knyttet til omstilling og nedbemanning. Med den foreslåtte reduksjonen gjenstår en bevilgning på om lag 540 mill. kr til restrukturering. Den samlede restruktureringsforpliktelsen vil stå fast. Spørsmål nr. 2, fra Finanskomiteen/ Arbeiderpartiets fraksjon, av 12.11.2004, vedrørende budsjettavtalen 2005. Også Statsbygg må klare seg med mindre enn det de opprinnelig ble forespeilet. Hvilke byggeprosjekter vil bli berørt av forslaget til innsparing i Statsbygg på 100 millioner kroner, og hvilke konsekvenser vil det ha for de byggene som blir berørt? Svar: Spørsmålet er forelagt Moderniseringsdepartementet som har gitt følgende svar: I forbindelse med budsjettavtalen med Fremskrittspartiet er det foreslått en innsparing på Kap. 2445, post 31, Videreføring av byggeprosjekter. Høgskolen i Østfold er det eneste byggeprosjektet som berøres av forslaget til innsparing i Statsbygg på 100 mill. kroner. Statsbygg opplyser nå at bevilgningsbehovet i 2005 har vært for romslig anslått. En reduksjon med 100 mill. kroner vil være i bedre samsvar med den planlagte fremdriften i prosjektet. Mesta kommenterer Adm. dir. Kyrre Olaf Johansen i Mesta sier i en kommentar til Byggeindustrien at han tar politikernes forlik til etteretning. Dette får ingen konsekvenser for 2005. - Dette har også tidligere vært diskutert, og jeg regner derfor med at dette bare er en forskyving over tid. Staten må stå for de forpliktelser man er blitt enige om i forbindelse med hele restruktureringsprogrammet som gjelder endringene i Statens vegvesen og forutsetningene som ble lagt til grunn ved opprettelsen av Mesta, sier han. Ros til Mesta Ellers har Mesta de siste dagene fått mye ros for den jobben som er gjort for å rydde opp etter alle rasene på veiene på Nord-Vestlandet. Torsdag reiser Mesta-sjefen til Sogn og Fjordane. Med på denne turen blir også Byggeindustriens Arve Brekkhus.