Sykkelrute E6 Strømsveien

Sykkelrute E6 Strømsveien

Sted: Parsell Jerikoveien – Skanseveien, Oslo

Prosjekttype: Drøye 1600 meter ny gang- og sykkelvei

Byggekostnad:
Ca 40 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør:
HAB Construction

Rådgiver: Reinertsen

Underentreprenører og leverandører: Asfaltarbeider: Oslo Vei - Kantstein og steinmurer: Askim Entreprenør - Grunn- og betong-arbeider: HAB Construction - Elektro: Mesta Elektro - Rekkverk: Akkar - Støyskjerm i tre: Marnar Brug

Tilbudet til gående og syklende i Oslo blir stadig bedre. I sommer ble en ny og nærmest luksuriøs gang- og sykkelvei mellom Furuset og Høybråten åpnet.

– Med denne gang- og sykkelveien på plass har gående og syklende et bra tilbud helt fra Lørenskog og inn til sentrum av Oslo, forteller Jonny Ingjer, byggeleder for Statens vegvesen. Den drøye 1600 meter lange gang- og sykkelveien, som ble åpnet av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa 1. juli, strekker seg mellom Jerikoveien på Furuset og Skansenveien på Høybråten og er bygget delvis langs E6 og delvis langs Karihaugveien.

– Det er positivt at sykelistene nå slipper å bruke den meget trafikkerte Karihaugveien, sier Ingjer.

Godt samarbeidsklima
Statens vegvesens byggeleder er godt fornøyd med sluttproduktet og roser hovedentreprenør HAB Construction for vel utført jobb. Ole Helge Steinsrud, prosjektleder for HAB Construction, er også fornøyd med både gjennomføring og sluttprodukt. Steinsrud mener byggherres representant skal ha en stor del av æren for det gode samarbeidsklimaet i prosjekt.

– Ingjer ser entreprenørens utfordringer og ønsker og bidra til å løse de på best mulig måte. En samarbeidsvillig og løsningsorientert byggherre betyr selvsagt mye for oss som entreprenør, sier Steinsrud.

Sprenging stoppet
Å bygge gang- og sykkelvei tett inntil E6 har ifølge Ingjer vært krevende. Oppgaven ble ikke enklere når prosjektet ble tvunget til å avlyse sprengingen av et parti med fjell langs anlegget.

– Det var et lite parti med fjell som vi i utgangspunktet hadde planlagt å sprenge oss gjennom i løpet av en helg. Vi fikk imidlertid sterke innsigelser fra naboliggende Fürst Medisinske Laboratorium som mente at rystelsene fra sprengningen kunne ødelegge laboratorieutstyr. Resultatet ble at vi måtte pigge fjellet forsiktig og sikre E6 mot sprut og nedfall. Dette ble en tidkrevende og relativt dyr post og er hovedårsaken til merkostnaden i prosjektet, forteller Ingjer.

Prislappen for gang- og sykkelveien mellom Furuset og Høybråten havner ifølge Ingjer på cirka 55 millioner kroner. Summen inkluderer grunnervervskostnader på rundt 15 millioner kroner.

Seks meter bred
Bratt terreng langs deler av Karihaugveien har også bidratt til å gjøre gang- og sykkelveiprosjektet omfattende. Masser fra drivingen av Lørentunnelen er benyttet i en stor fylling som danner underlaget for det som nå er en nærmest luksuriøs gang- og sykkelvei med seks meters bredde.

– Langs Karihaugveien er det både en tre meter bred sykkelvei og en egen gangvei som skilles av en mindre skulder. Gående og syklende har med andre ord nesten fått sin egen tofeltsvei, smiler Steinsrud og legger til at gang- og sykkelveien «kun» er tre meter bred langs E6.

Tekst og foto: Ådne Homleid


Flere prosjekter