Økern T-banestasjon (E23)

Økern T-banestasjon (E23)

Sted: Økern, Oslo

Prosjekttype: Modernisering av Økern T-banestasjon m.m.

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprisekontrakt:
230 millioner kroner

Hovedentreprenør:
Veidekke Entreprenør

Konsulent: Norconsult

Underentreprenører: Grunn- og rivearbeider: Dokken i samarbeid med Veidekke - Elektro: Infratek - Stål-
konstruksjoner: NIM Stålbygg - Gatevarme: Manglerud Rørlegger-
bedrift - Skifer: Ellingard Naturstein - Granitt og grønt-anlegg: Steinmiljø - Asfalt: Oslo Vei - Membran: Nortekk

I sommer ble Veidekke Entreprenør ferdig med den såkalte E23- kontrakten ved storprosjektet Ring 3 Ulven – Sinsen. Arbeidene har blant annet omfattet modernisering av Økern T-banestasjon. – Dette er en milepæl for prosjektet, sier Livar Ulvestad, byggeleder for Statens vegvesen.

Arbeidene med å gjøre Økern til et moderne kollektivknutepunkt startet i oktober 2008 og ble avsluttet 1. juni. I løpet av denne perioden har Økern fått en tilnærmet ny T-banestasjon med nye og lengre perronger og nye adkomster med trapper og ramper fra både Økernsenteret og begge sider av «nye» Ulvenveien. Prosjektet omfatter blant annet også 800 meter nye og ombygde kjøre-veier, to nye rundkjøringer og bygging av ny gang- og sykkelvei mellom Risløkka og Alnabanen. Parallelt med byggingen av T-banestasjon og veisystem har Veidekke også utført omfattende utskifting av kabler i bakken.

– Det har vært en kontrakt med mye utfordringer, men det var ikke overraskende for oss. Vi har hatt byggeaktivitet på fem ulike områder med trafikk på alle kanter. Prosjektet har derfor handlet mye om å være litt smarte i logistikk og planlegging, sier Hans Christian Andersen, anleggsleder for Veidekke Entreprenør.

Mye kabler
Store mengder kabler i grunnen og trafikkavviklingen trekkes frem som de store utfordringene i prosjektet.

– Alle kabler i bakken måtte være i drift inntil vi fikk på plass nytt anlegg. Disse har vi derfor måttet ta hensyn til mens vi har bygget nye konstruksjoner. Nå er de gamle kablene byttet ut med nye og lagt i langt mer ryddige hovedføringstraseer, sier Andersen.

Livar Ulvestad legger til at kablenes lokasjon nå også blir dokumentert på en helt annen måte enn det som har vært tilfelle tidligere. Han legger ikke skjul på at det undervis i prosjektet har dukket opp mye kabler de ikke visste lå der.

Krevende betong
Hans Christian Andersen trekker også frem betongarbeidene i prosjektet. Nivåforskjellene i området har blant annet krevd bygging av mye støttemurer.

– Det er kanskje ikke vært de store mengdene, men det har vært mye betongarbeider med mange mindre konstruksjoner med varierende høyde, til dels krevende geometri og mye synlige overflater. Det har rett og slett vær et komplekst betongarbeid, sier Andersen.

Rundt 4600 kubikkmeter betong har gått med til konstruksjonene i E23-kontrakten.

– Betongarbeidene har pågått kontinuerlig i to år, sier Vegvesenets byggeleder.

Skifer og granitt
Foruten mye synlig betong er det omfattende bruk av skifer i forbindelse med adkomsten til stasjonsXområdet. Ellingard Naturstein AS har stått for denne leveransen. Det er også benyttet en del granitt i forbindelse med murer og kantstein. Disse arbeidene er det Steinmiljø AS som har utført.

– Den nye rundskjøringen i Ulvenveien er også verdt å nevne. Under denne rundkjøringen går den nye gang- og sykkelveien i kulvert. I sentrum av rundkjøringen har vi derfor laget et hull ned til gang- og sykkelveien slik at lyset kommer ned i kulverten. På denne måten unngikk vi en lang og mørk kulvert for de gående og syklende, forteller Ulvestad.

Avhengig av tett samarbeid
Hva har Veidekke fokusert på for å få til en vellykket gjennomføring av prosjektet?

– Det har vært viktig å sette flinke folk på de utfordringene som har dukke opp underveis. I et prosjekt som dette er det umulig å kartlegge alt av eksisterende konstruksjoner og kabler og da må man ta ting etter hvert som de kommer. Vi har derfor vært helt avhengig av et tett samarbeid med byggherre og Norconsult som konsulent. Sammen har vi forsøkt å finne de mest optimale løsningene for prosjektet, svarer Andersen.

– Dette har vært et ressurskrevende prosjekt spesielt på funksjonærsiden. Normalt sett bør vi ha en omsetning på godt over 10 millioner per funksjonær, men det klarer vi ikke i et slikt prosjekt. Bare oppfølgingen mot ulike kabeletater har krevd omtrent to årsverk, fortsetter han.

Fordel med en entreprenør
Veidekke Entreprenør skal ferdigstille både Lørentunnelen og resten av veisystemet på Økern før de høsten 2013 skal være ferdige med de to siste kontraktene ved Ring 3 Ulven-Sinsen.

Hans Christian Andersen mener både de som hovedentreprenør og prosjektet generelt oppnår fordeler av at en og samme entreprenør utfører brorparten av arbeidene ved storprosjektet.

– For oss betyr det at vi får bedre flyt på bruken av ressurser. Vi kan optimalisere driften og til enhver tid flytte folkene dit det er behov. Det er også en fordel med tanke på deling av rigg og funksjonærer og ikke minst merker vi det godt på massefordelingen mellom de ulike entreprisene, sier Andersen og legger til at det fort kunne blitt problemer rundt grensesnittene med flere hovedentreprenører involvert.

– Vi vet selvsagt ikke hvordan det hadde blitt hvis Veidekke ikke hadde tatt alle kontraktene, men det er klart det fortere kan dukke opp uenigheter hvis det er ulike entreprenør med felles grensesnitt, konstaterer Ulvestad.

Fornuftig kontraktsinndeling
Statens vegvesens byggeleder svarer ja på spørsmål om byggherre er fornøyd med kontraktsoppdelingen ved Ring 3 Ulven-Sinsen prosjektet.

– Vi har ikke diskutert eller sett at entreprisegrensene burde vært annerledes. De to gjenstående entreprisene er en del større enn T-baneentreprisen, men det ville ikke vært naturlig å legge mer til T-baneentreprisen da den i seg selv var mer enn nok komplisert. I det store og hele føler vi at denne oppdelingen har vært fornuftig, avslutter Ulvestad.

Tekst og foto: Ådne Homleid


Flere prosjekter