EFTA vil gjenåpne statsstøttesak

EFTA-domstolen avgjorde mandag at ESA ikke hadde rett til å henlegge saken om ulovlig statsstøtte fra Oslo kommune til tidligere Oslo Sporveier.

Saken gjelder en overføring på 800 millioner kroner i 2004 fra Oslo kommune til Kollektivtransportproduksjon (KTP), tidligere Oslo Sporveier, og årlige utbetalinger på mer enn 435 millioner kroner i perioden 1997 til 2008.

Etter fire års etterforskning ble saken henlagt av EFTAs overvåkingsorgan ESA i fjor, men en dom fra EFTA-domstolen mandag betyr at ESA må gjenåpne saken der det kreves at KTP betaler tilbake den ulovlige støtten til Oslo kommune.

En seier for likebehandling
– Dommen er en seier for Konkurrenten.no og alle som mener at private og offentlige buss- og kollektivselskaper må likebehandles, når de blir invitert til å konkurrere for å gi passasjerene det beste tilbudet, sier daglig leder Tom Roger Øydne i Konkurrenten.no i en kommentar.

Ekspressbusselskapet Konkurrenten.no klagde inn KTP for ESA i 2006 og fikk medhold av ESA om at støtten til KTP fra Oslo kommune var i strid med EØS-avtalen. ESA mente likevel at saken måtte henlegges fordi kommunen hadde stanset utbetalingene og fordi det ikke var mulig å betale tilbake støtte.

Konkurrenten.no klagde inn avgjørelsen for EFTA-domstolen som nå har gitt selskapet medhold i at henleggelsen var uriktig. Busselskapet fikk tidligere i år også medhold fra EU-kommisjonen som mente at en del av pengene som er blitt utbetalt må betales tilbake.

Frykter konkurs
KTP, som er et aksjeselskap i sin helhet eid av Oslo kommune, har tidligere uttalt at de risikerer konkurs hvis de må tilbakebetale flere hundre millioner kroner til kommunen, men kommunikasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen i KTP tar det foreløpig med ro.

– Vi vil fremover legge fram all nødvendig dokumentasjon slik at ESA kan fatte et vedtak som oppfyller kravene til dokumentasjon og begrunnelse, sier Agerbak-Jensen i en kommentar til dagens dom.

KTP mener at de ikke behøver å betale tilbake midlene ettersom de var en del av en etablert ordning.

Optimistisk
Advokat Jon Midthjell, som prosederte saken i EFTA-domstolen for busselskapet, er imidlertid fortsatt overbevist om at saken nå vil ende opp med at KTP må betale tilbake noe av støtten.

– Saken har vært så grundig forberedt at det vil bli vanskelig for ESA å finne et nytt grunnlag for å henlegge den. Både staten, kommunen, KTP, EU-medlemslandene og EU-kommisjonen fikk anledning til å uttale seg i prosessen. Konsekvensen av dagens dom blir at ESA må åpne formell sak som sannsynligvis vil føre til at KTP må betale tilbake et betydelig millionbeløp, mener Midthjell.

Saken er beløpsmessig en av de største om ulovlig statsstøtte som EFTA-domstolen og ESA har behandlet. ESA må nå gjennomføre en grundigere undersøkelse av saken noe som kan ta opp til 18 måneder.