Vegfag inn som valgfag

– Jeg vil lære mer om drift og vedlikehold av veger.

– Den praktiske erfaringa opparbeider jeg meg gjennom mine daglige gjøremål og gjennom kompetanseoverføring fra mine kollegaer. Den teoretiske underbygginga jeg får ved høgskolen vil gi meg ei langt bedre “arbeidsplattform”.

Det er Foad Hussein som sier dette. Han er en av 25 studenter som sist mandag startet kurs i drift og vedlikehold av veger og gater ved Høgskolen i Ålesund. Kurset, “Veg- og infrastruktur” gjennomføres i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Vegdirektoratet, Molde og Ålesund kommuner og høgskolen.

Kurset avsluttes med eksamen 29. november har. Bestått eksamen gir 10 studiepoeng.

Utgangspunktet for undervisningstilbudet i Ålesund er samarbeidsavtalen mellom Statens vegvesen, de tre store bykommunene i Møre og Romsdal og høgskolen. Avtalen ble inngått i 2009. Samarbeid-avtalen skal bidra til å sikre den framtidige rekrutteringen av ingeniører til avtalepartnerne. Avtalen skal videre bidra til å utvikle fagkompetansen innenfor veg og- trafikksektoren, primært opp til ingeniørnivå.

–¨Det har tidligere vært gitt liknende undervisningstilbud ved høgskolene i Oslo og Narvik. Vårt undervisningstilbud er på mange måter en fortsettelse av dette, og er det eneste av dette slaget som i år blir gitt ved landets høgskoler. Rekrutteringssituasjonen forteller oss om en økende mangel på fagfolk innenfor nettopp et av våre viktigste kjerneområder. Det er overmåte viktig å sikre god rekruttering til faget, ikke bare for Statens vegvesen, men også for bykommunene som har sine utfordringer i årene fremover når det gjelder å ta vare på bygatene, sier initiativtaker til undervisningstilbudet, Arne Sæther ved regionvegkontoret i Molde.

Tidligere sjefingeniør i Statens vegvesen Region midt, Kristin Tangvik, er kursansvarlig og hun har og så hatt en stor påvirking under utarbeidelsen av kursopplegget. Kristin Tangvik forteller at målsettingen med kurset er å gi deltakerne en bred innføring i fagområdet drift og vedlikehold av veger og gater.

- Behovet for kvalifisert kompetanse innenfor dette fagfeltet er økende. Å formidle kunnskap om planlegging og gjennomføring av drifts- og vedlikeholdsoppgaver er hovedtema. Men samtidig skal vi formidle forståelse av hvor viktig godt og riktig vegvedlikeholdet er, og vi skal synliggjøre konsekvensene av manglende vegvedlikehold. Temaene i løpet av kurset skal dekke de fleste områdene og spenner fra vegvedlikehold og forsterkningsmetoder, via tunneldrift, ras og beredskap, kontrakter til selvsagt sommer -og vinterdrift. Lærerkreftene er hentet fra Statens vegvesen, fra høgskolen og fra Molde og Ålesund kommuner, forteller Tangvik.

De 30 studieplassene er fordelt med 10 tredje års bachelorstudenter ved høgskolen og 15 ansatte fra Statens vegvesen, kommuner, store landsdekkende entreprenører og konsulentefirma.

– For ansatte i jobbsituasjon ser vi på kurset som et etter- og videreutdanningstilbud. Gjennom forelesninger og undervisninger mandag og tirsdag annenhver uke i syv uker, obligatoriske øvinger med innleveringsoppgaver og befaringsdager hvor vi ser nærmere på både sommer- og vinterdrift, tror vi deltakerne skal være godt rustet til å avlegge en 4 timers skriftlig eksamen 29. november, sier Kristin Tangvik.

Studierektor Rolf-Magnus Sundgot ved høgskolen sier han ser studietilbudet som spennende og positivt.

– Vegkapitalen ligger der, og nå sitter “kapitalen” som i fremtiden skal drifte det norske vegnettet her. Dette undervisningstilbudet er verdifullt, sier Sundgot.

Blant studentene treffer vi bachelorstudenten Alexandre Hove. Han er klar på at er ukjent med vegfaget.

– Jeg ønsker å skaffe meg kunnskap om vegvedlikehold. Om veg og vegvedlikehold vil bli mitt framtidige arbeidsfelt vet jeg ikke. Men dette er uansett nyttig kunnskap å ta med meg på vegen videre, sier han.

Stig Folkestad, Kine Skarstein og Foad Hussein er alle vegvesentilsatte og som gjennom sine arbeidsoppgaver ser nødvendigheten av teoretisk påbygging for å kunne gjøre en bedre jobb.

– Vi har store forventninger til kurset, og som byggeleder og driftsansvarlig for vedlikeholdskontrakt, vil dette gi meg et bedre utgangspunkt for å gjøre en bedre jobb, sier Kine Skarstein.