Unik drivstoffhåndtering

Det nye lageret for drivstoffemballasje i Bardufoss leir er bygd for å håndtere 10 000 jerrykanner trygt og miljøsikkert, skriver Forsvarsbygg i en pressemelding.

Stadig flere kjøretøyer bruker stadig mer drivstoff i Forsvaret. Aktiviteten er høy og øvelsene mange for å holde soldater og offiserer innsatsklare. Mye av drivstoffet må fraktes ut i felt enten på jerrykanner eller på store tankflak for å støtte operasjonene. Men dermed har behovet for å håndtere mengder med drivstoffkanner blitt stadig mer presserende. -Før måtte vi etablere provisorier hver eneste gang. Nå tilfredsstiller vi alle krav til helse, miljø og sikkerhet. Med 10 000 jerrykanner i omløp sier det seg selv at behovet er stort, sier major Rune Sandø, nestkommanderende i Combat Service Support (CSS) bataljonen. Og til tross for at mye forandrer seg i Forsvaret er det noe som holder stand: -Vi kan nok aldri komme bort fra jerry-kanna, smiler Sandø. Sikkerhet CSS-bataljonen har ansvaret for forsyning og er en nødvendig del av alle operasjoner enten det er i Norge eller utlandet. Den er dermed også den viktigste brukeren av det nye anlegget for miljøsikker og trygg håndtering av drivstoffemballasje. -Det anlegget vi står i nå er unikt i Norge, med flere egenutviklede løsninger, blant annet for å fjerne drivstoffgassen fra brukte jerrykanner. Uten at kannene er avgasset må de behandles som eksplosjonsfarlige på lik linje med fulle kanner, sier EBA-koordinator Rune Kristoffersen. Bensindamp er tyngre enn luft, og i det nye anlegget på Bardufoss settes kannene opp ned i bortimot ei uke for at all drivstoffgassene skal sive ut. -Dette gjør at vi kan lagre dem under mindre strenge forhold. Det har vært viktig for at anlegget er blitt godkjent av Direktoratet for brann og eksplosjonsvern, sier prosjektleder i Forsvarsbygg Utvikling, Kjell Heitmann. Miljø og GSM Anlegget til 20 millioner kroner gir også en patent håndtering av spill og slanter som kommer i retur. Med avløp via oljeutskiller rundt pumpene og oppsamlingstanker for returdrivstoff er miljøet godt ivaretatt. -I tillegg er sjansen for drivstoffsøl i felten betraktelig redusert fordi mannskapene nå får mulighet til å øve på håndteringen på det nye anlegget sier miljøoffiser i Troms Garnison, Øystein Løvli. I tillegg er det mye enklere å levere drivstoff ute i felt og sørge for at hver avdeling betaler for det de bruker. -Med GSM-basert kortleser også i felt kan blir den enkelte avdeling belastet automatisk. Før måtte vi telle kanner og fylle ut skjemaer hver gang noen trengte påfyll, sier Rune Sandø.