Prisindeksen opp 0,3 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,3 prosent fra september til oktober. Veksten skyldes en moderat prisøkning for de fleste hovedgruppene, med en markant oppgang i bensinprisene.

Fra oktober 2003 har KPI økt med 1,4 prosent, mens veksten i indeksen justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,5 prosent. KPI var 114,0 (1998=100) per oktober 2004. På samme tid i fjor var KPI 112,4, noe som innebærer en økning på 1,4 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,5 prosent i oktober, det samme som i september. Bensinprisene trekker opp KPI steg med 0,3 prosent fra september til oktober. Veksten skyldes en bred og moderat prisøkning for de fleste hovedgruppene. Spesielt bidro oppgangen i bensinprisene på 4,2 prosent til veksten i konsumprisene, mens elektrisitetsprisene virket i motsatt retning med en nedgang på 3,2 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) steg i likhet med KPI med 0,3 prosent. Prisene på teleutstyr steg siden forrige måned og bidro dermed til oppgangen i konsumprisene. Det samme gjorde prisene på klær som steg for andre måned på rad. Oppgangen i klesprisene var likevel langt mindre enn måneden før. Prisene på grønnsaker medvirket til å dempe veksten i konsumprisene. Grønnsakprisene viste en normal sesongmessig prisnedgang i oktober og falt med 9,5 prosent. 1,4 prosent opp siste tolv måneder KPI har steget med 1,4 prosent fra oktober 2003 til oktober 2004. Med en oppgang på 11,3 prosent de siste tolv måneder er bensinprisene blant de viktigste bidragsyterne til veksten i konsumprisene. I samme retning medvirker også tobakksprisene og prisene knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig med en økning på henholdsvis 19,1 og 3,6 prosent de siste tolv måneder. Prisene på tjenester knyttet til kultur og fritid bidro også til tolvmånedersveksten i KPI med en prisoppgang på 4,9 prosent fra oktober i fjor til oktober i år. Prisene på klær og skotøy trekker i motsatt retning med en samlet prisnedgang på 3,7 prosent de siste tolv måneder. Prisfallet på skotøy har for øvrig vært kraftigere enn på klær i perioden. Prisutviklingen på flyreiser har helt siden november i fjor bidratt til å trekke konsumprisene ned, noe som er tilfellet også i oktober i år med en prisnedgang på 12,7 prosent siden oktober i fjor. Audiovisuelt utstyr har også hatt en dempende effekt på veksten i konsumprisene med et prisfall på 6,0 prosent de siste tolv måneder.