I dag avsluttes Nasjonal opplæringskonferanse for videregående opplæring i Tromsø etter tre dager med foredrag og debatter om norsk opplæringspolitikk. I politikkdokumentet presenteres NHOs kompetansepolitiske ambisjoner for det norske utdanningssytemet. NHOs hovedbudskap er at forbindelsen mellom utdanningspolitikken og næringspolitikken må styrkes.
- For å lykkes med å utvikle vår konkurranseevne i et kunnskapsdrevet arbeidsliv er norsk fagopplæring helt sentralt, – faglært arbeidskraft er motoren i norsk verdiskaping. Behovet for yrkesfagkompetanse øker mest i årene fremover, sa Bernander i stitt innlegg.
Bernander poengterte at vår viktigste utdanningspolitiske utfordring er å sørge for at norsk ungdom fullfører en utdanning som kvalifiserer for arbeidslivet. -Vi må utdanne de vi trenger og vi må skape de arbeidsplassene som trengs. Norsk fagopplæring er særlig viktig for å oppnå dette, understreket Bernander.
I politikkdokumentet fremheves det at næringslivet har klare forventninger til at utdanningssystemtet har evne til å levere den kompetanse som etterspørres, og at det kan gi oss den nødvendige kompetansemssige styrken til å konkurrere globalt både på kort og mellomlang sikt.
Det kompetansepolitiske dokumentet er delt inn i fire kapiteler:
- Læring gjennom arbeid
- Kvalitet og relevans i utdanningen
- Kvantitet og rekruttering
- Organisering av utdanningen
- Nøkkelord
- FoU