To minutter HMS hindrer skader

Skanskas mannskap på Strindheimtunnelen i Trondheim har HMS på timeplanen i regnværet, skriver vegvesen.no.

Tirsdag kveld satt de og hørte på gode råd fra både tilreisende og lokalkjente HMS-rådgivere i entreprenørselskapet. Det er ingen tvil om at man alltid må ha et fokus på sikkerheten for seg selv og kollegaer når man jobber i høyden med store maskiner i trange anleggsområder med mye trafikk. Før nye arbeidsoperasjoner som innebærer en risiko blir det utført en sikker-jobb-analyse. Altså setter man seg ned sammen og ser på potensielle farer før man starter på jobben. Så helse, miljø og sikkerhet er alltid i fokus. Likevel blir det litt ekstra friskt i minnet med kampanjer innimellom og vi har alle godt av en påminnelse.

“Ta to”
HMS-kampanjen Skanska har valgt å kjøre for sine ansatte nå heter “Ta To”.

- Det vil si at vi oppfordrer alle til å ta to minutter før arbeidsdagen starter for fullt til å tenke over hvilke farer man kan bli utsatt for og hvordan man skal utføre jobben sin på en sikker måte, forteller HMS-rådgiver i Skanska Jo Furunes.

Han tok i går med seg HMS-koordinator i Statens vegvesen Helen Feragen ut på en tur for å snakke med mannskapet om de hadde tenkt litt ekstra over sin egen sikkerhet på morgenkvisten. Byggherren har en jobb med å passe på at reglene for HMS blir fulgt og det er utelukkende positivt at entreprenøren kjører HMS- kampanjer for sine ansatte.

Går forsiktig på glatte planker i høyden
I dag tidlig var det back to work og forskalingssnekker Kris André Solvang innrømmer at om han ikke akkurat tok seg to minutter så var rådene fra gårsdagen friskt i minne da han stemplet inn.

- I dag har jeg heist ned materialer fra en lastebil og da er det så klart viktig å ikke stå i veien. Dessuten regner det i dag så da blir treplankene i stillaset glatte å gå på, sier Solvang.

Aldersfordelingen på anlegget er bred og det er store forskjeller på hvor mye erfaring hver enkelt har. Verneombud Jon Åge Kastnes har bare godord å si om de unge anleggsarbeiderne.

- De tar sin egen og andres sikkerhet alvorlig og er ikke vonde å be når det kommer til verneutstyr og annet, forteller Kastnes. Både han og Furunes er enige i at fokuset på HMS hos anleggsarbeidere har vokst jevnt og trutt. Mye har skjedd på 10 år. Nylig innførte Skanska også briller og hansker som pålagt verneutstyr i anleggsområdet. Det er fordi sprut på øyet og klemskader på hendene er de vanligste skadene. Målet er null skader.

- Men akkurat i dag høljer det ned uten stans så vi blir nødt til å ta litt pauser fra vernebrillene forteller verneombud Jan Kåre Rønnestad. Med dugg og masse regndråper på glassene er det lite man får sett så akkurat i dag er det et vernetiltak å ikke ha på seg vernebriller.

Strindheimtunnelen åpnes for trafikk i 2014. Skanska har kontrakt med Statens vegvesen om å drive Strindheimtunnelen i Trondheim gjennom fjell og bygge store betongkonstruksjoner i det nye vegsystemet i Trondheim øst.