COWI planlegger Follotunnelen

COWIs divisjon for Samferdsel har signert nok et prestisjeoppdrag: detaljplan jernbaneteknikk for jernbanetunnelen Oslo -Ski.

Kontrakten for den 19,5 kilometer lange Follotunnelen inkluderer alle jernbanetekniske fag unntatt signal.

–COWI leverte et solid tilbud og har en kompetent organisasjon vi ser fram til å samarbeide med, sier prosjektsjef Anne Kathrine Kalager hos Jernbaneverket.

Indrefiléten av jernbanetekniske oppdrag
Kontaktsansvarlig hos COWI, Geir Vidar Bratli og kollega og oppdragsansvarlig Andreas Ovedal, er øre til øre av begeistring.

–At COWI skal utrede de tekniske anleggene for et så fremtidsrettet prosjekt, er meget inspirerende. I tillegg til å bli Norges lengste togtunnel, blir den landets første med to separate løp for enkeltspor. Tunnelen vil legge tekniske føringer for en eventuell høyhastighetsbane til kontinentet, samt godstrafikk til Alnabru. Vi skal også levere et miljøbudsjett for vår del av oppdraget. Follotunnelen blir det første infrastrukturprosjektet i Norge med miljøbudsjett.

COWI et komplett jernbaneteknisk fagmiljø
–Seieren i dette prosjektet bekrefter at COWI er helt i tet når det gjelder jernbaneteknisk kompetanse i Norge, understreker Bratli.

– Vi har en unik erfaringskompetanse fra store oppdrag som Nye Lysaker stasjon, Alnabru Godsterminal og Fellesprosjektet E6/Dovrebanen. I tillegg til kompetanse fra våre ulike miljøer i Norge, topper vi laget med spesialistkompetanse fra Danmark. Dette gir topp score på organi-sering, oppgaveforståelse, kompetanse og gjennomføringsevne. Ros også til Jernbaneverket som gir handlingsromtil å være banebrytende.

Hva -når?
For de mest ihuga, informerer Ovedal: oppdraget inkluderer blant annet fastspor (ikke ballast/sviller), samt KL-anleggbasert på bruk av AT-trafofor hastighet opp til 320 km/time. Videre høyspent og lavspent elkraft forsyningsanlegg med fjernstyring/overvåking av alle anlegg. Tele-/kommunikasjonsanlegg inkludert W-LAN, GSM, GSM-R og TETRA-anlegg. Rømnings-/tunnelsikringsanlegg med belysning. Utkast til detaljplan leveres mars 2012, etter påfølgende høringsrunde inkludert eventuelle oppdateringer, skal ferdig godkjent detaljplan foreligge september 2012